Hlavní obsah

Nepřiměřené a drahé. Volkswagen finančně neodškodní evropské zákazníky

Aktualizováno

Zákazníci v Evropě nebudou v rámci kauzy Dieselgate odškodněni obdobným způsobem jako lidé v USA. Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller to uvedl v rozhovoru s listem Welt am Sonntag. Vzhledem k odlišným právním podmínkám by to podle Müllera bylo nepřiměřené a příliš nákladné.

Foto: Julian Stratenschulte, ČTK/AP

Šéf koncernu Matthias Müller

Článek

Dohoda o řešení skandálu v USA, která se týká zhruba 482 000 naftových vozů, bude stát Volkswagen až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard korun). Většina amerických majitelů problémových vozů obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (124 000 až 243 000 korun). Majitelé mohou rovněž požadovat, aby od nich Volkswagen automobily koupil zpět.

Evropské právo ale vozy zřejmě nebude posuzovat jako poškozené, lidé mohou jen přijet do servisu a nechat si chybu odstranit.

"Tady (v Evropě) je situace jiná," uvedl Müller. "Ve Spojených státech jsou (emisní) limity přísnější, což nápravu komplikuje," upozornil. Dodal, že Volkswagen sice stojí na solidních finančních základech, ale vypořádat se s náklady na odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by pro něj bylo velmi těžké.

V Evropě se skandál týká zhruba 8,5 miliónu naftových vozů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb GreenLine

"Na řešení naftové aféry v USA jsme si doposud dali stranou 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard korun). Volkswagen se nadále nachází v solidní finanční pozici. Ale člověk nemusí být matematik, aby poznal, že vyplacení odškodného v neomezeně vysokém rozsahu by Volkswagen přetížilo," řekl Müller listu Welt am Sonntag.

K odškodnění evropských zákazníků vyzvala eurokomisařka

K odškodnění evropských zákazníků ve středu automobilku vyzvala eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská, podle níž by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA.

„Pokud jde o situaci v USA, ta je velmi odlišná od evropské, a pokud jde o vztah ke vznětovým motorům, je s ostatními trhy nesrovnatelná. Tamní emisní limity založené na jiných zákonech jsou podstatně přísnější. Zatímco limit NOx podle evropské normy EU5 je pro většinu dotčených motorů 180 mg/km, v USA je tato hodnota asi šestkrát nižší. Zákazníci dotčených vozidel proto budou muset pravděpodobně čekat na servisní opatření déle než ve většině ostatních zemí,“ sdělil Právu mluvčí Porsche Česká republika Jan Klíma.

Podle evropského práva nejsou vozy poškozené

V Evropě ani podle právníků nebude možné žádat finanční satisfakci. „Pokud se jedná o možnou existenci nároku na náhradu škody, jsem skeptický. Nemyslím si, že by takový nárok mohl před soudem v současné době uspět.

Podle českého práva nelze dotčená vozidla kvalifikovat jako poškozená, proto jsou možnosti zisku odškodnění podle mého názoru velmi omezené,“ sdělil Právu Pavel Prunner z advokátní kanceláře Rezek & Prunner. [celá zpráva]

Emisní skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.
Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 automobilů. Po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí zhruba 11 miliónů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 miliónu vozů české divize Škoda Auto.

Anketa

Měl by koncern Volkswagen v rámci tzv. aféry Dieselgate finančně odškodnit i evropské zákazníky?
Ano
85,8 %
Ne
14,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2133 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám