Hlavní obsah

Dieselgate: v Evropě změna softwaru, v USA tisíce dolarů jako kompenzace

Právo, Martin Procházka

Německý automobilový koncern Volkswagen (VW) zvolil v důsledku aféry kolem podvodů s emisemi svých vozů dva rozdílné přístupy. Zatímco ve Spojených státech vyplatí majitelům dotčených vozů až několik tisíc dolarů jako odškodné, v Evropě pouze svolá auta k aktualizaci softwaru.

Foto: LL, Novinky

Článek

„Pokud jde o situaci v USA, ta je velmi odlišná od evropské, a pokud jde o vztah ke vznětovým motorům, je s ostatními trhy nesrovnatelná. Tamní emisní limity založené na jiných zákonech jsou podstatně přísnější. Zatímco limit NOx podle evropské normy EU5 je pro většinu dotčených motorů 180 mg/km, v USA je tato hodnota asi šestkrát nižší. Zákazníci dotčených vozidel proto budou muset pravděpodobně čekat na servisní opatření déle než ve většině ostatních zemí,“ sdělil Právu mluvčí Porsche Česká republika Jan Klíma.

V Evropě ani podle právníků nebude možné žádat finanční satisfakci. „Pokud se jedná o možnou existenci nároku na náhradu škody, jsem skeptický. Nemyslím si, že by takový nárok mohl před soudem v současné době uspět. Podle českého práva totiž nelze dotčená vozidla kvalifikovat jako poškozená, proto jsou možnosti zisku odškodnění podle mého názoru velmi omezené,“ sdělil Právu Pavel Prunner z advokátní kanceláře Rezek & Prunner.

„Nárok na odškodnění či zpětný odkup vozidel jako v USA není pro evropské zákazníky podle mého názoru na pořadu dne. V USA jsou emisní předpisy odlišné v tom, že auta na rozdíl od Evropy musí plnit emisní limity i v běžném provozu, navíc jsou nepoměrně přísnější. Tím, že se nalezení technického řešení v USA nedaří, dochází k poklesu hodnoty vozidel amerických zákazníků, a tedy i ke vzniku škody. V Evropě k ničemu takovému prozatím zřejmě nedochází, proto i pravděpodobnost úspěchu při vymáhání odškodnění je velmi malá, jak ostatně svědčí i aktuální rozhodnutí evropských soudů v této věci,“ dodal Prunner.

V Česku již běží svolávací akce

V České republice začala svolávací akce vozů koncernu Volkswagen předminulý týden. „Zákazníci námi zastupovaných značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen Užitkové vozy se mohou obrátit na všech 232 autorizovaných servisů těchto značek,“ řekl Klíma.

V rámci servisních opatření dostanou podle něho motory 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI aktualizaci softwaru. U motoru EA 189 1,6 litru bude navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem těchto servisních opatření je podle Klímy to, aby po jejich implementaci zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny.

Foto: VW

Volkswagen Golf Sportsvan (2014)

„Celkový počet dotčených vozidel značek Volkswagen, Audi a Seat na českém trhu je přibližně 58 000. V první vlně servisní akce půjde o 1100 těchto vozů se vznětovými motory EA 189 TDI 2.0. Po schválení příslušnými homologačními úřady budou následovat další koncernové modely, což očekáváme v řádu několika týdnů,“ dodal.

Důvodem pro postupnou realizaci servisní akce je podle Klímy skutečnost, že se týká více značek, různých trhů a modelů, různých motorových variant s různými převodovkami a provedením pro různé stupně výbav a různé modelové roky. „To vše znamená, že je nezbytné připravit několik stovek různých provedení softwaru, které jsou koordinovaně a postupně zpracovávány,“ uvedl.

Provedení servisního opatření bude v závislosti na modelu vozidla trvat 30 až 60 minut a bude bezplatné.

Škodovky čekají na nový software

„Jakmile budou pro značku Škoda k dispozici schválené aktualizace softwaru, budeme v součinnosti s příslušnými úřady informovat všechny zákazníky a zahájíme servisní akci. Pro zákazníky je důležité, že všechna dotčená vozidla jsou po technické stránce bezpečná a plně provozuschopná a lze je bez omezení používat,“ řekl Právu PR manažer Škody Auto Vítězslav Pelc.

Majitelé dotčených vozidel budou podle jeho slov ve spolupráci s ministerstvem dopravy postupně oslovováni dopisy s návodem, jak postupovat, aby pro ně servisní akce proběhla co nejjednodušeji a nejkomfortněji.

USA: nabídka peněz, nebo odkup auta

Volkswagen učinil ve Spojených státech zásadní pokrok k dosažení konečné dohody o řešení skandálu. Oznámil to minulý týden americký federální soudce. Některé důležité otázky však zůstávají nezodpovězeny včetně toho, kolik bude druhá největší světová automobilka muset zaplatit na pokutách za porušení amerických pravidel na ochranu ovzduší.

Volkswagen má konečnou dohodu s americkými úřady a tamními majiteli dotčených vozů najít do 21. června. Soudce okresního soudu v San Francisku Charles Breyer pro Reuters zdůraznil, že součástí vyrovnání bude značná peněžní kompenzace pro americké majitele zhruba 482 000 aut, která vypouštějí až čtyřicetinásobek povoleného množství látek znečišťujících ovzduší.

Koncern VW se na základních principech řešení kauzy v USA dohodl 21. dubna. Řešení by vedle odškodného pro majitele aut mělo zahrnovat nabídku odkupu vozidla, které umožňuje manipulovat s testy emisí. Jeho součástí bude rovněž sanační fond pro otázky spojené s nadměrnými emisemi a fond na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu.

Mezi ožehavými body, které ještě zbývá vyřešit, je například to, co se stane s auty, která VW odkoupí, a jak bude takový odkup a opravy vypadat, pokud je EPA schválí.

Právnička zastupující americké majitele aut Elizabeth Cabraserová a mluvčí automobilky ale podle svých vyjádření počítají s tím, že dohodu příští měsíc dokončí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám