Článek
Tata Nano pochází z Indie a dnes drží titul nejlevnějšího vozu světa. Spousta lidí nechápe, jak je možné srazit cenu vozu na tak nízkou částku. Jenže s nejlevnější pracovní silou na světě a dostatkem surovin jde zakapotovat cokoliv. A motocykly se dnes za tuto cenu běžně prodávají.
Nano je také motocyklu dost podobné. Pod kapotou je totiž malý motor o objemu pouhých 623 ccm s výkonem 25 kW. Není to mnoho, jenže karoserie vytvořená z plastů, minimum komfortu uvnitř a zcela jednoduchá konstrukce vozu se podepsala na nízké hmotnosti auta.
Tata Nano je nejlevnějším vozem světa - stojí jen 45 000 Kč.foto: Novinky/Jan Čech
Indická automobilka Tata, která už téměř oficiálně koupila značky Jaguar a Land Rover a má několik dalších akvizic po celém světě, plánuje rozšíření vozu nejdříve do Indie, pak Číny, jižní Ameriky, Ruska a pak přijde na řadu i Evropa. Pokud se tedy najde dostatečně zájemců a vhodný importér, v roce 2012 se můžeme s vozem setkat i na našich silnicích.
Dále čtěte: |
---|
Představení Dacie Sandero |
Nejlevnější automobil světa stojí jen 45 000 Kč |
BYD F1 bude stát pod 60 000 Kč |
Představení značky Brilliance |
To Dacia se svým novým hatchbackem Sandero se objeví v nabídce mnohem dříve. Dacia toho moc vymýšlet nemusela. Sandero je vůz značky Renault, který se prodává v jižní Americe. Dacia jen nasadila své nové logo a začne ho co nevidět prodávat. Cenu zatím nevíme, ale jedno je jisté - Škoda Fabia bude mít vážného konkurenta. Sandero je dlouhé 4,22 m a stojí na podvozkové skupině B0 s rozvorem 2,59 m. V nabídce budou mohutné vyráběné čtyřválce, které v zážehové verzi mají objem 1,4 a 1,6 l, turbodiesely jsou známé patnáctistovky.
Dacia Sandero - hatchback pocházející z jižní Ameriky.foto: Novinky/Jan Čech
Podívejme se ale i na auta, jejichž prodej u nás začne, jen stále nebylo oficiálně uvedeno kdy. Firma A. Charouz Motors totiž již na podzim minulého roku oznámila, že začne do ČR dovážet čínské vozy Brilliance. Nepatří sice mezi ty zcela nejlevnější z tamní produkce, ale zato se v materiálech chlubí vyšší kvalitou.
Brilliance F6 a BC3 - luxusní sedan a sportovní kupé
Ne zcela chvalitebný výsledek crash testu sedanu BS6 je zapomenut, protože do Evropy se budou dovážet automobily s více než šedesáti optimalizovanými částmi karoserie. Tento 4,6 m dlouhý sedan tak nabídne luxusní kompletní výbavu už v nižších verzích a k tomu výběr ze dvou motorů: 2.0 (90 kW) a 2.4 (95 kW). V nabídce však bude od srpna menší sedan BS4, který v základní výbavě ponese klimatizaci a el. ovládaná všechna okna. Velmi žádaný bude jistě i kupé BC3, které je celkovým dílem čínské automobilky. Předchozí vozy designoval na zakázku Giugiaro. BC3 do Evropy půjde s přeplňovaným motorem o objemu 1,8 l s výkonem 125 kW.
Ale objevila se zde ještě jedna značka, která však má na evropském trhu poněkud ztíženou situaci. Je proti ní vedeno několikeré soudní jednání za kopírování vozidel. Ani to však neodradilo BYD Auto od nastoupení na výstavní plochu s velmi kontroverzním a jeden čas nejlevnějším vozem světa - modelem F1.
Kontroverzní BYD F1 je zcela očividnou opií Toyoty Aygo.foto: Novinky/Jan Čech
Už na první pohled je zřejmé, že vůz si vzal až na malé detaily příklad v Kolíně vyráběné Toyotě Aygo. Čínský výrobce však vůz nabízí za cenu nesrovnatelně levnější - v přepočtu za 60 000 Kč. BYD auto k vozu dodává, že by mělo být velmi kvalitní a velmi spolehlivé. Pod kapotou se skrývá firmou vyvinutý motor pod kódovým označením BYD371QA, tedy zážehový řadový tříválec o objemu jeden litr s výkonem 50 kW a točivým momentem 90 N.m při 4000 ot./min.
Vozů se značkou BYD se však na stánku objevilo mnohem víc. Kupříkladu pětidveřový hatchback F3R, sedan F3 (vůbec první vůz, který chce automobilka prodávat globálně po celém světě) a luxusní sedan BYD F6. Jak to bude s kvalitou však zatím nevíme.
Mezi levné nové vozy musíme ale počítat ještě další modely. Kupříkladu hned v květnu se začne na našem trhu za zatím neupřesněnou cenu prodávat miniautomobil Hyundai i10. Také je třeba vzpomenout Volkswagen Up! jenž sice ještě nedospěl do produkční verze, ale i podle vyjádření člena dozorčí rady a současného šéfa Škody Auto v Rusku Martina Jahna v rozhovoru na Novinkách.cz, může se tento automobil vyrábět i pod značkou Škoda. Podobně s ještě nedotaženou verzí pro výrobu je na tom mikrovůz Toyota iQ. Vůz s uspořádáním 3+1 by měl být bezpečný jako jakýkoli velký model, což však neúměrně zatěžuje konstrukci a především konečnou cenu vozu. Toyota tak již dlouho hledá ideální levné řešení.
V Číně moc dobrá není. Kupříkladu výstavní vozy měly sice všechny brdy kotoučové, ale v zemi vroby to až tak zvykem nebývá. Zde se vzadu rády ukrývají bubnové brzdy za výstřižky z plechu ve tvaru kotoučů. Zatím však představitelé BYD Auto neoznámili, kdy se hodlají na evropském trhu usadit. Podle neoficiálních informací by to mělo být na začátku roku 2009.