Hlavní obsah

Křižník se špičkovým podvozkem. Test Lexusu LS 500h

Novinky, Marek Bednář

Lexus LS 500h možná na papíře neoslní výkonem, ale rychlosti má dostatek. Pohodlí na palubě ještě víc, a to ať řídíte nebo se vezete vzadu. Zároveň nabídne jistotu v zatáčkách. Jen kdyby byl k mání i s osmiválcem.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h zvenčí vážně není nudná krabice.

Článek

I přes řadu nevýhod mám rád velká auta. Bývají těžká, takže sice mají větší spotřebu paliva, ale na silnici při vyšších rychlostech jsou stabilní a svým způsobem impozantní. A taky v nich bývá dost místa ve všech směrech.

Proto jsem se na test Lexusu LS 500h opravdu těšil. Elegantní sedan, který na přídi nosí snad nejkrásnější verzi vřetenovité přední masky Lexusu a jehož zadní světla mají nádech německé přísnosti, totiž ve srovnání zejména s německou konkurencí vypadá opravdu dobře. Také ho nevidíte na silnicích každý druhý den, což je pro mě důležitým faktorem.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Interiér je kontroverzní, ale kvalita nezná kompromis

Jedna z prvních věcí, kterých si všimnete, je poměrně velká odlišnost palubní desky od konkurence. Do očí udeří dva „rohy“, vystupující z kapličky přístrojového štítu. Jedním se ovládá stabilizace, kterou můžete přepnout do režimu jízdy po sněhu anebo úplně vypnout, a druhým jízdní režimy.

Většina aut má tahle tlačítka někde schovaná, anebo se tyto funkce ovládají někde v infotainmentu, naopak LS je má hned po ruce. Jenže to vypadá tak, jak to vypadá, a řadě lidí to nebude po chuti.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Čeho si všimnete jen záhy poté, je kvalita materiálů v kabině. Člověk od auta téhle třídy tak nějak očekává jemnou kůži, ale přesto jsem byl velmi příjemně překvapen. Ovšem nejen čalouněním sedaček – zdrsněná kůže ve výplních dveří je na dotek velmi příjemná, i když to není místo, kam byste běžně sahali konečky prstů.

Dekorativní obložení z tmavého dřeva má vzor, který mi ze všeho nejvíc připomínal parkety. Ovšem, parketové podlahy mám velmi rád. A vlny v palubní desce před spolujezdcem ve tmě různě světélkovaly. Přísahám, že to bylo mnohem méně kýčovité, než jak si to představujete.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Hned poté upoutá pohled centrální displej s impozantní šířkou. Jeho grafika je stejná jako u ostatních Lexusů, takže pokud s nimi máte zkušenosti, nepřekvapí vás. Zajímavostí oproti displejům v konkurenčních autech je fakt, že tenhle není dotykový. K ovládání máte touchpad na středovém tunelu.

Ovládání infotainmentu chce zvyk

Touchpad se používá stejně jako ten, který máte na notebooku, jen se kurzor – ano, opravdu je na displeji kurzor – přichytává k tlačítkům. A ta musíte potvrdit tak, že celý touchpad stisknete jako tlačítko, nestačí klepnutí jako na notebooku.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Na první pohled to je dost krkolomné, ale docela rychle si na to zvyknete. Větší problém infotainmentu je ten, že není dvakrát intuitivní. Je totožný s modelem NX, který prošel redakčním testem nedávno. [celá zpráva]

A také je minusem, že se přes infotainment ovládá i většina funkcí sedadel, jako např. vyhřívání, chlazení nebo nastavování výšky hlavové a bederní opěrky. Aspoň se ale do nastavení sedadel dostanete jedním tlačítkem u touchpadu, což je velké zlepšení oproti modelu LC, který tohle tlačítko postrádá. A základní nastavení opěradla a sedáku naštěstí zůstalo na ovladačích na straně sedadla.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Vyhřívání, chlazení a elektrické nastavování sedaček je i vzadu

Jak by jeden čekal od auta téhle třídy, vyhřívání, chlazení a elektrické seřizování nabízí i zadní sedačky. Přesto jsou de facto trojmístnou lavicí – prostřední nouzové místo je pevné a pohybují se krajní místa. K ovládání slouží relativně velký dotykový displej, který se odhalí po sklopení středové loketní opěrky.

A ovládat toho zezadu můžete vskutku hodně. Samozřejmostí je čtyřzónová klimatizace a elektrické roletky na všech oknech za B-sloupky, včetně miniaturních okének v C-sloupcích. Můžete i ovládat hlasitost a zdroj hudby, příp. si do sluchátek pustit něco jiného, než hraje z reproduktorů.

Zajímavostí je možnost odsunout pravou přední sedačku tak, abyste měli na pravém zadním místě co nejvíce prostoru. Schovává se i hlavová opěrka, takže vidíte na silnici čelním sklem. A ať uděláte s pravou přední sedačkou cokoliv, váš řidič pořád má dostatečný výhled doprava.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Navigaci jsem tentokrát, po zkušenostech z NX, nedal prostor navádět po nezpevněných cestách; ne že by v nastavení byla nějaká možnost takové trasy zakázat, ale trasy vedly jen po asfaltu. Ovšem po asfaltu hladkém i velmi rozbitém. „LS má adaptivní vzduchový podvozek,“ říkal jsem si, „tak vyzkoušíme, jak si poradí s charakteristikami českých okresek.“

Podvozek skvěle kombinuje plavnost s jistotou. I na mizerném povrchu

Byl jsem ohromen. Podvozek LS nabízí přesně správnou kombinaci tuhosti a měkkosti, aby dokázal být pohodlný i ve vysokých rychlostech na opravdu špatném povrchu, hrubém, nerovně záplatovaném a obecně působícím, jako by někdo prostě nalil asfalt na zorané pole a prohlásil to silnicí.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Plavnost však kombinuje s dostatečnou jistotou v řízení i v pohonu, s dostatečnou přilnavostí na to, abyste se nebáli zatáčku vzít o dost rychleji, než by bylo patřičné k majestátu luxusní limuzíny. Spolujezdec přirovnal podvozek ke Chrysleru LHS – ovšem s tím, že v Lexusu nemá motor vlastní názor na směr jízdy.

Nejlepším testem palubního pohodlí ovšem byly jeho dvě malé dcery na zadních sedadlech, protože jedné z nich je prý ve většině aut do čtvrt hodiny značně nevolno. V LS obě dvě do čtvrt hodiny usnuly, a to i když silnice nebyly zrovna kvalitní.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Výkonu je dostatek, převodů možná až moc

S rychlostí obecně nemá LS 500h problém. Základ pohonného ústrojí tvoří benzínový šestiválec o objemu 3,5 litru, kterému pomáhají a také pohon všech kol vytvářejí elektromotory. Díky nim vám nebude chybět točivý moment ani v nízkých otáčkách spalovacího motoru.

Dovedl bych si však představit lepší reakce na plynový pedál. Není tu turbodmychadlo, na jehož roztočení by bylo třeba čekat, a u elektřiny také není podstatný důvod k prodlevě. Kromě toho také někdy čekáte na převodovku.

Ta nemá ani tak problém s rychlostí řazení, jako s počtem kvaltů. Je jich celkem deset, takže v některých situacích převodovka jako by nevěděla, který z nich si vybrat. Šestikvalt by tenhle problém asi neměl, jenže protože máte rychlostí hromadu, může jich být víc kratších ke zlepšení zrychlení a ještě vám zůstane dost prostoru pro rychloběžky, abyste snížili spotřebu na dálnici.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Když už jsem spotřebu nakousl – průměr za nějakých 500 km testu činil 11,6 litru na 100 km. Ve srovnání s katalogovou hodnotou 7,1 l/100 km v kombinaci to vypadá jako docela hodně, ale v reálném světě to je na pětimetrovou luxusní limuzínu s atmosférickým motorem – který z konkurentů nabídne atmosféru? – docela dobré číslo.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Lexus LS 500h - test

Hybridem si nejsem jistý, modelem LS však ano. Jen kdyby měl osmiválec

Je LS 500h lepší než německá konkurence? Designem zcela jistě, alespoň dle mého názoru, a to zvenčí a hlavně zevnitř. A i podvozek mi dokonale sednul. Škoda některých chyb v ergonomii, např. souvisejících s ovládáním sedaček, a, na rovinu, nad ovladač infotainmentu v současných BMW není.

Byť mám hybridní auta docela rád, osmiválce mám radši - a tady je v případě LS problém. Atmosférický pětilitrový osmiválec je pryč, ve verzi LS 500 najdete 3,5l přeplňovanou V6, zatímco BMW i Mercedes stále nabízí V8. Jako model však můžu LS jednoznačně doporučit, a to ať ho chcete řídit, nebo se v něm vozit na zadní sedačce.

Lexus LS 500h AWD
Motor:3 456 ccm, vidlicový zážehový šestiválec + elektromotor
Max. kombinovaný výkon:264 kW (359 k)
0–100 km/h:5,5 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:7,1 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:2 280 kg
Délka x šířka x výška:5 235 x 1 900 x 1 460 mm
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:2 900 000 Kč
Cena s testovanou motorizací:2 900 000 Kč

Výběr článků

Načítám