Článek
Auta na vodík jsou zatím hodně vzácná, třebaže jich po světě již několik jezdí. Důvodem jsou vysoké náklady na výrobu vodíkových článků i potřeba vybudovat dostatečnou síť čerpacích stanic. Bez infrastruktury však jde o začarovaný kruh – nejsou automobily na vodík, chybí infrastruktura čerpacích stanic, a tím pádem chybí i zákazníci.
Evropská unie sice připravila plán pro zavedení vodíku a podporuje výstavbu sítě vodíkových plnicích stanic, i selským rozumem si lze domyslet, že bude trvat desítky let, než se vodík v automobilových nádržích stane stejně běžným jako nyní benzín. V následujících letech bude z alternativních paliv dominantním LPG a CNG, pro miniauta do městského provozu se podle našich odhadů začnou velmi pomalu prosazovat elektromotory. Benzín či nafta ale budou ještě třicet, čtyřicet let dominovat pohonům automobilů.
Korejský Hyundai s vodíkem koketuje více než třináct let, v roce 2000 automobilka představila vůz Santa Fe FCEV s vodíkovým pohonem. Hyundai plánuje vyrobit do roku 2015 tisíc ix35 Fuel Cell, auta budou poskytnuta na leasing firmám, případně i jednotlivcům. Prodejní cena určitě nebude nízká, Hyundai zatím finanční náročnost ani nenaznačil.
Hyundai využívá složitější technologii palivových článků, při níž se přeměňuje vodík na elektrický proud, který napájí elektromotor (zde použit lithium-polymerový akumulátor 24 kW). Jediným odpadním produktem pak je vodní pára. Vodíkové nádrže lze naplnit během pouhých několika minut, v Česku ale existuje dosud jediná specializovaná čerpací stanice - v Neratovicích.
Výkon palivových článků je v popisované ix35 rovných 100 kW, tj. 136 koní. Hyundai udává, že vodíková ix35 zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 160 km/h. To nejsou oslnivé parametry, na druhou stranu na běžné ježdění plně postačují. Na jedno naplnění nádrže lze údajně ujet bezmála šest stovek kilometrů. Nádrž má kapacitu 5,6 kg, přičemž normovaná spotřeba činí 0,95 kg H2 na sto ujetých kilometrů.