Článek
Caterham RS je typickým výrobkem této firmy. Malý dvousedalový vůz s maximálním rozvorem a rozchodem, kola vystrčená ven z karoserie, minimální pohodlí pro cestující a téměř žádná ochrana před nepříznivým počasím. Změn na karoserii je jen několik. Odhalíme je například v nových světlometech nebo přítlačném předním křídle. Jenže Caterham nabízí tradičně jiné přednosti, než je pohodlí.
Spartánská konstrukce znamená minimální hmotnost, se kterou si motory dokáží lehce poradit. Jenže nová verze RS je tak neuvěřitelně brutální, až se tají dech. Motor pod přední dlouhou kapotou je totiž vidlicový osmiválec o objemu 2,4 l. Výkon agregátu je na tak malý vůz neuvěřitelných 280 kW. Jenže to nejsou ty pravá čísla, která by zamlžila brýle a ruce by se začaly potit.
RS Performance se však podívala na motor z různých stran a našli malou mezeru, kam by se dalo vsadit turbodmychadlo. Tím se výkon agregátu zvedl na hodnotu, kterou ani u caterhamu nechtějí pořádně uvádět. Napsali prostě, že je větší než 500 koní, tedy více než 368 kW. Točivý moment pak v 8500 ot./min dosahuje svého vrcholu 406 N.m.
Auto o rozměrech 3530 x 1685 x 1140 s rozvorem 2305 mm má díky své konstrukci hmotnost pouhých 520 kg. To se není pak co divit, že z 0 na 100 km/h zrychlí vůz za méně než tři sekundy a maximální rychlost musela být omezena na 150 mph (241 km/h).
Díky nízké hmotnosti nemusí být na voze použity ani extra velké kotoučové brzdy. Ty vpředu mají průměr „jen“ 280 mm, vzadu pak 260 mm.
Cena vozu začíná na 115 000 librách, což je v přepočtu asi 3,9 miliónu korun.