Hlavní obsah

Caterham R400, lehoučký britský ďábel ve výrobě

Není potřeba stavět nové superlehké speciály jako je Ariel Atom. Není třeba zvedat výkon motorů na hranice materiálových a konstrukčních možností. Stačí si vzít starou osvědčenou klasiku a kousek po kousku z ní ubírat nadbytečná kila.

Článek

Tak přesně tohle si řekli u značky Caterham, která i přes malosériovou výrobu nemá ekonomické problémy. Dokáže totiž velmi pružně reagovat na poptávku a nabízet vlastně ten samý produkt na sto různých způsobů. Už jednou jsme vám ukázali, že Caterham se vydal cestou odlehčení a jeho R400 bude opravdový dravec. [celá zpráva] Zatím ale to byla hudba budoucnosti, která se nyní stává oslavným chorálem na Lotus Super Seven v podání Caterhamu.

Chris Rea asi nadšen moc nebude, když automobil, jenž si nechal stavět na zakázku bude nakonec mít spousta dalších lidí, ale zase té radosti, co přinese ostatním.

Caterham R400 je totiž až na kost odlehčený kousek, který nyní váží pouhých 525 kg. Dosaženo toho je jednak odstraněním všech nepotřebných součástí (k čemu kdo potřebuje dřevěné obložení přístrojovky?), ale také instalací mnoha součástí z ultralehkých materiálů. Celá kapota, sedadla a kryt motoru jsou vytvořeny z uhlíkového kompozitu. Práci si dali technici i na zavěšení - to je také extrémně odlehčeno, takže nyní dokáže i lépe reagovat na nerovnosti.

Malá formulka pak má pod přední dlouhou kapotou lahůdkový čtyřválec 2.0 l s názvem Duratec. Ano - jedná se skutečně o motor z produkce Fordu (jak u Caterhamu jinak), který má výkon 155 kW při 7800 ot./min. Točivý moment 206 N.m je k dispozici v otáčkách 5750/min.

Nezdá se vám to dost? Možná na váhu ano, ale jak si to poradí s aerodynamikou? No zcela jednoduše - tohle auto prořízne vzduch jak horký nůž máslo. Však na to má také rozměry - délka jen 3100 mm, šířka 1575 mm a výška pouhých 800 mm. Nad vozovkou pak vůz stojí pouhých 80 mm vysoko.

No a dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu. Cetarham R400 se svým závodním diferenciálem s omezeným prokluzem dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,8 s a maximální rychlost je 225 km/h. Ale kdo by zkoušel maximální rychlost, když Caterham je stvořen především na okruhy a do ostrých zatáček. Tam teprve dá poznat, co je zač jeho nový podvozek, jak chutná rozpálený sportovní šestikvalt a co znamená nízké těžiště pro rychlý průjezd šikanou.

Cena stavebnice 27 000 liber (asi 1 112 000 Kč) může být doplněna za práci. Kompletní vůz tak může být pro zákazníka připraven za 29 500 liber (asi 1 215 000 Kč).

Pro zájemce o větší fotografie použitelné jako pozadí na plochu monitoru přidáváme dvě fotografie o rozlišení 1024x768 px. Pokud na obrázek poklikáte a rozbalíte do původní velikosti, již není problém prostřednictvím rozbalovacího menu v pravém tlačítku myši obrázek stáhnout do počítače.

Související témata:

Související články

Superlehký Caterham R400

Britská továrna Caterham, která vyrábí repliky slavného Lotusu Super Seven zjistila, že její vozy jsou příliš těžké. Zanedlouho tak bude v prodeji za 27 000...

Caterham jako úsporný vůz

Britská automobilka Caterham, výrobce několika verzí pokračovatelů slavného Lotusu Super Seven, drží několik rychlostních rekordů. Ale slyšel někdo z vás,...

Caterham oslaví padesátiny novým motorem

Automobilce Caterham bude příští rok už padesát let. Oslavy budou jistě mohutné. Zcela určitě bude podniknuta královská jízda majitelů vozů přes Anglii...

Výběr článků

Načítám