Článek
Octavii jsme na Novinkách testovali mnohokrát, podrobný test si můžete přečíst zde. I přesto, že toto je faceliftová verze, bude následující text hlavně o motoru – Škodě totiž koncern umožnil použít motor 1,4 TSI, jehož dvakrát přeplňovaná verze se mimochodem stala Motorem roku pro letošní rok.
Když otevřete kapotu zjistíte, že 1,4 TSI je malý agregát, který se tam skoro ztrácí. Škoda udává pohotovostní hmotnost Octavie liftback 1,4 TSI 1 265 kilogramů, kupříkladu 2,0 TDI (130 kW) je o celých 70 kilogramů těžší. A to už je pořádná zátěž, která se projeví v ochotě vozu k zatáčení a celkově na jeho jízdních vlastnostech.
Motory s označením TSI nabízejí koncern VW ve variantě s turbodmychadlem nebo s kompresorem a turbodmychadlem; čtyřválec, jenž dostala Octavie má „jenom“ turbo, na svižné svezení nicméně tato modifikace pohodlně stačí.
Motor je ale potřeba hodně točit, zpočátku se zdá být letargický, ve středních otáčkách začne „foukat“ turbo a auto začne solidně zrychlovat. Pokud vydržíte a nepřeřadíte, elán motoru vydrží až do šesti tisíc.
Dá se jezdit úsporně, musíte se ale trochu snažit
Průměr za jednu delší jízdu, při kterém najela testovací Octavia se třemi lidmi na palubě přes 500 kilometrů se zhruba šedesáti procentním podílem na dálnici, se ustálil na výborných 6,8 litrech na 100 km, což je nedaleko hodnoty udávané výrobcem dle EU norem z laboratorních podmínek.
Druhá stránka mince: pokud nebudete včas řadit a motor budete točit do maxima, spotřeba se dostane k deseti litrům – spotřeba 1,4 TSI je hodně citlivá na jízdní styl. Celkový průměr po ujetí více než 1 400 kilometrů činil 7,2 litrů.
Převodovka k 1,4 TSI může být buď šestistupňová manuální nebo sedmistupňová typu DSG. V našem případě šlo o manuální „šestikvalt“. Převodovka je přesná a vhodně sladěná s motorem. Na šestý stupeň točí motor při tachometrových 130 km/h rovné tři tisíce otáček. Motor je tichý v celém spektru otáček a oproti turbodieselům má pochopitelně výrazně kultivovanější zvukový projev.
Solidní jízdní projev
Jinak přesné řízení je „mrtvé“ kolem středové polohy, což u rodinného auta nižší střední třídy nevadí. Na podvozku se po faceliftu nic neměnilo – vhodně naladěný podvozek stále s přehledem zvládne i nejvýkonnější agregáty, jenž si do Octavie můžete pořídit. Podvozek u všech verzí nabízí přijatelný komfort a čitelné jízdní vlastnosti – i když pojedete rychleji, auto se nebude citelně naklánět, podvozek je dlouho neutrální, pak následuje celkem očekávaná nedotáčivost.
Je lepší 1,4 TSI než o pouhých 20 tisíc korun dražší 1,6 TDI se vstřikováním common-rail (77 kW)? S 1,6 TDI se dá jezdit o zhruba 2 litry na sto kilometrů úsporněji než s 1,4 TSI, ale benzínová jedna-čtyřka má zase k dispozici šestistupňovou převodovku, 1,6 TDI pouze pětistupňovou. TSI je také kultivovanější, pokud ale najezdíte měsíčně přes 1 000 kilometrů, stojí za úvahu také dieselová varianta.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1390 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 122 k (90 kW) při 5000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 200 Nm od 1500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 9,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 203 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1265 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 430 900 Kč |