Hlavní obsah

Test Renault Laguna GT: zatáčí všemi čtyřmi

Novinky, Martin Žemlička

Natáčení zadních kol není žádnou technickou novinkou - první, tehdy ještě mechanické systémy se používaly už v osmdesátých letech minulého století. Nicméně mezi současnými auty jde o málo využívanou technologii, která prakticky upadla v zapomnění. Jak funguje elektronicky řízená novinka v Laguně GT jsme zjišťovali v redakčním testu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Laguna GT

Článek

Laguna ve střední třídě rozhodně nepředstavuje kdovíjaké terno - je to sice vcelku prostorné auto s dostatečnou nabídkou motorů, ale pocity při jejím řízení i jízdní vlastnosti samotné jsou pouze průměrné. U nejvyšší verze GT, která má zadní říditelnou nápravu, to ale jako zázrakem neplatí. Nabízí totiž tak výtečné jízdní vlastnosti, že se ani nechce věřit, že tohle auto má na kapotě logo Renaultu.

Zadní náprava se natáčí - a z Laguny je jiné auto

Řízení je stále poněkud necitlivé a tudíž odtažité, ale schopnosti Laguny GT na zatáčkovitých silnicích jsou nebývale dobré. Díky natáčení zadních kol nemusíte s volantem tolik zatáčet. Auto výborně drží stopu a ani při rychlých průjezdech se nenaklání. Komfort je vzhledem k použitým 18palcovým pneumatikám a dostatečně agilním jízdním vlastnostem nadprůměrný. Auto účinně tlumí nerovnosti a celkově se chová tak, jak byste u Laguny nečekali.

:. Renault Laguna GT poznáte podle dvou chromovaných koncovek výfuku.foto: Novinky/Martin Žemlička

Jak funguje systém natáčení zadní nápravy? V rychlosti nižší než 60 km/h se zadní kola natáčejí do opačného směru než přední náprava, s maximálním úhlem 3,5 stupňů. Naopak, v rychlostech nad 60 km/h se zadní kola natáčejí do stejného směru jako přední, takže vůz se pohybuje jistěji a lépe drží stopu. I v prudkých zatáčkách stačí lehké natočení volantu. Podrobnější technické informace o tomto systému najdete v dřívějším článku.

Převodovka má dlouhé dráhy řazení

Také brzdy překvapí - příjemně. Většina Renaultů trpí příliš ostrými brzdami, které se obtížně dávkují - u Laguny GT to ovšem neplatí, protože sportovní divize francouzské automobilky na nich dostatečně zapracovala.

Šestistupňová manuální převodovka je přesná, dráhy jsou ovšem příliš dlouhé a neumožňují tak rychlé a pohodlné řazení jaké nabízí nejbližší konkurence - Renault by na převodovce rozhodně měl ještě zapracovat.

:. Přední sedačky mají dobré boční vedení a jsou i pohodlnéfoto: Novinky/Martin Žemlička

Při pohledu do kokpitu si nelze nevšimnout zlepšení kvality použitých materiálů i jejich zpracování. To, zda bude nová generace Laguny spolehlivá, ovšem po týdenním ježdění nezjistíte, to ukáží až desítky tisíc ujetých kilometrů. Minulá generace na tom totiž se spolehlivostí byla mizerně a minulé Laguny tak dost času trávily v servisech Renaultu.

U verze GT potěší přední sportovně vypadající (a zároveň pohodlná) sedadla se solidním bočním vedením. Verzi GT odlišují i hliníkové pedály, odlišná hlavice řadící páky a další drobné detaily. Palubní deska ale i tak působí poněkud nudným dojmem. Menším problémem je nedostatek odkládacích prostor na drobnosti.

Verze GT se dvěma dvoulitrovými čtyřválci

Laguna GT je k mání s dvojicí motorů - oba jsou čtyřválcové a oba jsou přeplňované - jeden spaluje naftu, druhý benzín. Testovaný dieselový agregát nabízí 180 koní a 400 Nm točivého momentu. To sice neohromí, ale na svižnou a úspornou jízdu to bohatě stačí. Nám to více než pěti stovkách kilometrů ukázal palubní počítač průměrnou spotřebu k osmi litrům nafty; při trochu klidnější jízdě se můžete mimo město dostat o litr až dva níže.

:. Renault Laguna GT se dodává buď s benzínovým nebo dieselovým čtyřválcemfoto: Novinky/Martin Žemlička

Motor pracuje jako klasický turbodiesel - nerad se točí, ale od cca 2000 otáček, kdy se naplno roztočí turbodmychadlo přináší solidní zátah. Zvukově turbodiesel samozřejmě neohromí (myšleno zvenčí, v kabině je odhlučnění dobré), nicméně ani u verze spalující benzín nevychází z výfuků žádný zajímavý zvuk.

Sečteno a podtrženo, Laguna s logem GT je věrna označení Gran Turismo - je to rychlý, dostatečně pohodlný automobil, ideálním i na dlouhé cesty, který se ovšem nezalekne ani série ostrých zatáček. Laguně kromě všech úprav od sportovní divize ohromně pomohlo zadní natáčení kol, které z Laguny GT udělalo úplně jiné auto. Škoda jen, že převodovka nemá kratší dráhy řazení. Problematická byla také prodejní cena, která se blížila miliónu korun, ale nyní klesla o více než dvě stě tisíc. Co dodat? Laguna GT, narozdíl od běžných Lagun rozhodně stojí za bližší pozornost.

:. Laguna GT: kabina je stále taková ponurá s velkým množstvím černého plastu.foto: Novinky/Martin Žemlička

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1995 ccm, čtyřválec, vznětový
Max. výkon:131 kW (178 k) při 3750 ot./min.
Max. točivý moment:400 Nm od 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:8,5 s
Nejvyšší rychlost:222 km/h
Kombinovaná spotřeba:6,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1614 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:709 900 Kč
Související témata:

Související články

Test Renaultu Laguna 2.0 dCi: znovu a snad lépe

Hledejme spolu to hlavní, co je na nové generaci Renaultu Laguna lepší. Je to design? Nebo snad technika? Je tu i stále proklamovaná vyšší kvalita. Tak která...

Výběr článků

Načítám