Článek
Laguna GT se od té běžnější liší několika stylistickými detaily – maska chladiče je agresivnější, přední a zadní světlomety jsou zatmavené a vše podtrhují 18palcová litá kola s pneumatikami Bridgestone Potenza s rozměry 225/45. Uvnitř potěší především přední černo-šedá sportovně vypadající sedadla s vynikajícím bočním vedením.
To podstatné je ale většině pohledů skryto. Jde o systém Active Drive s funkcí 4RD – tedy nikoliv dvou, ale čtyř řiditelných kol. V rychlosti nižší než 60 km/h se zadní kola natáčejí do opačného směru než přední náprava, s maximálním úhlem 3,5 stupňů. Díky tomu se s autem lépe manévruje. Renault udává poloměr otáčení Laguny GT 10,80 m, tedy zhruba tolik jako má podstatně menší Clio.
Naopak, v rychlostech nad 60 km/h se zadní kola natáčejí do stejného směru jako přední, takže vůz se pohybuje jistěji a lépe drží stopu. I v prudkých zatáčkách stačí lehké natočené volantu.
Technicky to funguje zhruba takto. Senzor umístěný ve sloupku řízení odešle informaci o natočení volantu do řídicí jednotky 4RD nacházející se za zadní nápravou a registrující rychlost vozidla. V závislosti na těchto parametrech řídicí jednotka může dát pokyn pro natočení zadních kol válci elektronického ovladače, umístěnému rovněž na zadní nápravě.
:. Schéma jak funguje systém Active Drive s natáčením zadních kol.
S novou Lagunou GT jsme se krátce svezli a musíme říci, že první dojem není špatný – auto se v zatáčkách méně naklání. Na konečný verdikt ale potřebujeme Lagunu prohnat na našich oblíbených zatáčkovitých okreskách (jinými slovy, počkejte si na klasický redakční test).
Laguna GT se v Česku do začne prodávat počátkem června.
Porovnání dvou motorizací pro Lagunu GT | ||
---|---|---|
motor | 2,0 dCi | 2,0 T |
palivo | nafta | benzín |
výkon | 180 k / 3750 ot. | 205 k / 5000 ot. |
toč. moment | 400 Nm / 2000 ot. | 300 Nm / 3000 ot. |
0-100 km/h | 8,5 s | 7,8 s |
1 km s pevným startem | 29,6 s | 28 s |
komb. spotřeba | 6,5 l | 7,8 l |
emise CO2 | 172 g/km | 194 g/km |