Hlavní obsah

Test Nissanu Pathfinder 2.5D: Těžká jízda

Novinky, Jan Čech

Když jsme přebírali Nissan Pathfinder na testování, hned nám bylo jasné, že s tímhle monstrem toho asi ve městě moc nenajezdíme. Však si zkuste jezdit s automobilem, jehož velikost se blíží nákladnímu autu, má poloměr zatáčení autobusu a točivý moment motoru nemá problém převálcovat koly přední kapotu jakéhokoli vozu, který se postaví do cesty.

Článek

To, že Nissan umí teréňáky nikoho jistě přesvědčovat nemusíme. Známé Terrano, Patrol či měkčí SUV X-Trail už svoje dokázali. Jenže je tu ještě další akvizice do rodiny a její choutky nejsou vůbec silniční. Nissan Pathfinder je teréňák jak se sluší a patří a nám se jeho styl moc zalíbil

Konstrukční klasika

Ačkoli je vůz postaven na nezávislých ramenech náprav, jeho konstrukce je jinak velmi tradiční. Rámová konstrukce v terénu je neocenitelná a nezávisle zavěšená kola nemají žádné nectnosti SUV. Mohutná ramena se nenatáčejí, nejsou vratká a není se třeba bát, že by se hned utrhla. Je to fortelný kus kovu. I když to na fotografiích nevypadá (tímto se chceme omluvit všem těm, kterým se fotografie zdají málo akční - nejde řídit a fotit zároveň), automobil jsme protáhli slušným terénem, kde jsme několikrát vyzkoušeli jeho limity. O tom však až za obecným popisem.

Design armádního speciálu

Pathfinderu nelze upřít eleganci. Je to opravdu povedený kousek, který budí pozornost všude, kam se dostane (a dostane se téměř kamkoli). Karoserie o rozměrech 4740 x 1850 x 1783 mm není žádný drobeček. U přechodu lidé uctivě obcházejí vysokou masku, která průměrně vzrostlým spoluobčanům sahá až téměř k ramenům, za vozem se mnozí cítí bezpečněji. Pět dveří nabízí velmi slušný přístup do interiéru, kde najdete základních pět sedadel a navíc dvě další složená do podlahy. Ta jsou však spíš nouzová - jsou to rovné lavice a v kombinaci s kůží se z nich v terénu stává tobogán. Přístrojová deska je však povedená. Takhle by měl vypadat design moderního automobilu do terénu i na silnici.

Dunění před námi

Přední kapota skrývá výkonný turbodiesel o objemu 2,5 l. Ten disponuje 128 kW při 4000 ot./min a točivým momentem 403 N.m při 2000 ot./min. Především ta druhá hodnota je opravdu slušná. Ovšem 2195 kg pohotovostní hmotnosti něco spotřebuje. Stejně jako pětistupňová automatická převodovka. Automobil navíc disponuje terénní redukcí, takže jeho limity jsou nastaveny do značných výšek.

Jízda na silnici

Ve městě jezdit s Nissanem Pathfinder je téměř zvěrstvo. Tohle není automobil na popojíždění v kolonách. Zvlášť automatická převodovka má své mouchy v podobě delšího reakčního času, což není na Legerovu ulici moc dělané. Také svými rozměry a poloměrem zatáčení není kde zaparkovat - musíte si vybrat opravdu slušně velké místo a do něj zajet s parádním nadjetím do oblouku.

Jenže když vyjedete z města, vše se rázem změní. Vůz se chová neuvěřitelně - Vyzkoušeli jsme automobil i na brněnské dálnici a i díky časné hodině (tedy absenci kolon) jsme dokázali s vozem téměř okamžitě atakovat rychlost 130 km/h a místy i o něco málo více (vůz by klidně šlapal dál, ale ty předpisy...). Největší překvapení však na nás vykouklo z podvozku - vůbec jsme nečekali, že kolos se sedmnáctipalcovými koly a balónovými pneumatikami se bude chovat v té rychlosti tak přesně. Jenže ani v přímém směru ani v zatáčkách je vůz zcela jistý. Jen když přeženete rychlost v oblouku, setrvačná síla během okamžiku utrhne pneumatiky od asfaltu a vy máte plné ruce práce s korigováním u volantu s 3,6 otáčkami mezi rejdy.

Jízda v terénu

Tak tady má Nissan jasně navrch. Rozbité vyjeté koleje podél rybníka, které vyryl traktor jsme prosvištěli šedesátkou a ve šplhání do kopce nám vystavily stopku (děkujeme tímto sportovním komentátorům za tak úžasný výraz) až silniční pneumatiky. Pak se ale jednou chytly pevného podkladu, stěrku a zakopaného kusu betonu a rázem jsme byli na terénním zlomu. Tady se projeví největší nedostatek automobilu - ohromný rozvor 2850 prostě do terénu není. Sednout si "na břicho", civět do nebe a přemýšlet o tom, jak se z té šlamastyky dostat, není nic příjemného.

Ale ta cena...

Za Nissan Pathfinder dáte v základní výbavě s manuálem 859 330 Kč. jenže my měli výbavu nejvyšší s automatem, a to už se cena šplhá na 1 411 000 Kč. Za dalších 99 tisíc příplatková výbava (hlavové airbagy, ESP, navigace, audiosystém bluetooth, hlasové ovládání, parkovací kamera...) a už jsme na neuvěřitelné hodnotě. jenže konkurence na tom není o moc lépe - Mitsubishi Pajero ve srovnatelné výbavě stojí 1 549 900 Kč, Jeep Grand Cherokee 1 525 000 Kč [náš test], Toyota Land Cruiser 1 559 000 Kč...

Technické údaje
Nissan Pathfinder 2.5D LE
Motor
Zdvihový objem2488 ccm
Max. výkon128 kW při 4000 ot./min
Max. točivý moment403 N.m při 2000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město11,6
Mimo město8,3
Kombinace10,1
Výkony
Max. rychlost174 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod12,5 s
Převodovka
pětistupňová automatická
Rozměry a objemy
Délka4740 mm
Šířka1850 mm
Výška1783 mm
Rozvor2850 mm
Objem zavazadelníku190/515/2091 l
Provozní hmotnost2235 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky5/5
Ochrana dětí3/5
Ochrana chodců2/4
Ceny
Základní cena vozu859 330 Kč
Základní cena vybavení LE1 411 000 Kč
Cena testovaného vozu1 510 000 Kč
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám