Článek
Grand Cherokee nabízí ve své nejnovější generaci asi tu nejpovedenější kombinaci z nabídky Jeepu. Právě tento model snese jako jediný srovnání s japonskými a evropskými teréňáky, a to jak v terénu, tak i na silnici.
Obtížnější nastupování
Karoserie o rozměrech 4750 x 1870 x 1785 mm má stejně jako v ostatních řadách značky plno hran. Přední masku se svislým mřížkováním lemují dva světlomety. Ty jsou ve své vrchní části zaoblené s dvojitou optikou. Chromové prvky pak probíhají kolem celé karoserie - jak na masce, tak na bočních lištách až lem zadního nárazníku. Jako každý terénní automobil je i Grand Cherokee posazen poněkud blíž k slunci (světlá výška 200 mm), takže nastupování je pro mnohé osoby obtížnější. Velmi těžké je však i vystupování, protože sedadla jsou umístěna daleko od prahu, jenž se velmi rychle zašpiní. Pak není téměř možné si od něj neznečistit kalhoty.
I když vůz má oslovit především "pořádné chlapy", váha dveří je opravdu velká. Při náklonu v terénu se tak výstup z vozu stává sportovním výkonem, hodným známého svalovce Frištenského.
Prostoru má dost
Zadní víko se otevírá dostatečně vysoko, ale i průměrně vysoký člověk na něj dosáhne. Výhodné se nám zdá ovšem otevírání zadního skla tlačítkem nad značkou. Je to rychlý a snadný způsob, jak dostat malý náklad do zavazadelníku.
Ten je celkem prostorný. Jeho 978 l je možných dosáhnou tehdy, pokud naskládáte náklad až ke stropu. To v našem testovaném provedení bylo možné - dostali jsme totiž verzi v užitkové úpravě N1. Když se sklopí v tradičním osobním voze opěradlo zadních sedadel, lze převézt o téměř 1000 l víc. Nákladová hrana je dost vysoko a u každého většího předmětu se musí dbát, aby se nestřetl s již zmiňovaným chromovaným pásem. Horní část nárazníku však chrání plast, což jsme s povděkem kvitovali.
Pod podlahou "indiána" se skrývá ještě jedna mělká přihrádka. Ta je vyložena plastem. Lze zde tedy převážet i zablácené boty.
Přední sedadla nabízejí velký prostor ve všech směrech. Sedadla jsou neevropsky měkčí, ale to na delší cesty vůbec nevadí. Nebolí z nich záda a i v zatáčkách drží bedra dobře. Zadní řada však má poněkud krátké sedáky.
Podvozek je zdařilý komprimis
Technicky je Grand Cherokee na výši. Přední nápravu má lichoběžníkovou s příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu najdeme velmi tradiční a osvědčenou tuhou nápravu s panhardskou tyčí a příčným stabilizátorem. I zadní náprava je však odpružena klasickými vinutými pružinami, takže i když by se dalo dle konstrukce očekávat odskakování zádě v zatáčkách, nic takového se neděje. Naopak je přesně cítit, co každé kolo dělá a vše jde lehce zkorigovat volantem a plynem. Pohon všech kol získal už ve druhé generaci systém Quadratrack II. Ten inteligentně shromažďuje informace o jízdních podmínkách jednotlivých kol, používající je při elektronickém uzavírání diferenciálů. Pro řidiče se to stalo velmi jednoduchýma přitom účinným pomocníkem. V těžším terénu pak lze zařadit malou páčkou i redukovaný pohon všech kol. To se nemusíte bát vyjet téměř nic a limity vystavuje až světlá výška vozu.
Motor dobrý, převodovka "líná"
O dodávku výkonu se stará pod přední kapotou třílitrový šestiválec. Výkon 160 kW a točivý moment 510 N.m při 1600 ot./min jsou ideálními společníky pro cestu na dálnici i mimo zpevněné cesty. Vůz byl však vybaven automatickou pětistupňovou převodovkou. Ta má poněkud pomalejší nástup a zpočátku se s dvoutunovým vozem dost pere. Ale stačí prošlápnout pojistku na podlaze a stádo koní pod kapotou katapultuje vůz kupředu. Pro obyčejné popojíždění však převodovka tolik dělaná není a i díky ní stoupá spotřeba nad deset litrů v kombinovaném cyklu. Když jsme při neuvěřitelně ošklivém počasí, kdy chvílemi pršelo a občas sněžilo, fotili vůz kousek dál po polní cestě a snažili se projet mazlavým úvozem, rázem se z nádrže stal průtokový ohřívač nafty a ručička palivoměru se hned začala pohybovat směrem k nule.
Jinak je ale jízda ve voze velmi příjemná. Motor dává o sobě znát tak akorát, aby řidič měl neustále pod kontrolou otáčky a kola, vykloněním z okénka se získá přehled o celé jedné straně vozu (to je výhoda jednoduché a hranaté karoserie) a může se snažit natlačit čtyři velká kola i do malé mezery.
Za kus železa se platí
Všechno má však svou cenu. Tu má i Jeep Grand Cherokee v třílitrovém turbodieselu a výbavě Limited. Z peněženky bychom při nákupu museli vytáhnout 1 525 000 Kč, testovaný vůz měl však ještě další výbavu za 60 800 Kč. To je ve svém součtu celkem dost. Ke konkurentům bychom mohli připočítat Toyotu Land Cruiser 3.0 D-4D Sol za 1 559 000 Kč, Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D Privilege za 1 549 900 Kč. Mezi tvrdé protivníky také patří Land Rover Discovery TDV6 HSE, jenž ovšem disponuje vzduchovým pérováním s měnitelnou světlou výškou. Nesmíme také zapomenout na Nissan Pathfinder s podobně dlouhou karoserií, mnohem delším rozvorem, slabším motorem (2.5 D/128 kW) a cenou o více než 100 000 nižší.
Technické údaje | |
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Limited | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2987 ccm |
Max. výkon | 160 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 510 N.m při 1600 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 13,1 |
Mimo město | 8,6 |
Kombinace | 10,2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 200 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,0 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4750 mm |
Šířka | 1870 mm |
Výška | 1785 mm |
Rozvor | 2780 mm |
Objem zavazadelníku | 978/1909 l |
Pohotovostní hmotnost | 2210 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 1 340 000 Kč |
Základní cena vybavení Limited | 1 525 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 585 800 Kč |