Článek
Malé automobily a vozidla produkují méně emisí než ty větší. Komise proto přistoupila k tomu, že množství emisí vypouštěných do ovzduší bude počítat v průměru za celou firmu a všechny její značky, nikoliv za jednotlivá vyráběná vozidla.
Pokud firma v průměru za všechna vyráběná vozidla bude průměr stanovený komisí překračovat, buď zavede opatření na snížení průměru, nebo může uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která naopak limitu nedosáhne, a společně by se do limitu komise vešly.
Komise si představuje, že takovéto sdružování by mohlo být postaveno na obchodním vztahu, tedy že by firmy produkující auta s méně emisemi mohly "prodávat" limity, kterých nedosáhnou.
Kolik vypouští osobní vozy? |
---|
Podle výzkumu publikovaném na počátku roku 2007 nová evropská auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů a do konce příštího roku by se měla dostat těsně nad limit 140 gramů, jak to požaduje Evropská komise. |
Podle agentury Reuters by pokuty za vyšší průměr vypouštěného CO2 měly postupně narůstat, a to od 20 eur (přes 520 korun) za gram CO2 na kilometr navíc v roce 2012 až po 95 eur (zhruba 2500 korun) v roce 2016.
Kritika výrobců velkých vozů
Negativní reakce se dá čekat zejména u těch unijních zemí, na jejichž území působí automobilky vyrábějící velká či luxusnější auta, která produkují víc emisí - tedy zejména Německo. Ke kritikům ale zřejmě bude patřit i Česko.
Sama situace omezení emisí je dost nepřehledná. Evropská komise navrhovala původně snížení emisí na 120 g/km. Proti tomuto návrhu se postavily téměř všechny automobilky. Například i Škoda Auto řekla, že pokud v EU projde tento návrh, bude uvažovat o výrobě vozidel v levnější zemi, která nebude zatížená těmito zákony.
Další návrh tak počítal se 125 g/km, následoval návrh o 140 (navržený Německem) a 130 g/km. Výsledkem je kompromisní návrh 130 g/km, který musí automobilky dosáhnout do roku 2012, snížení na 120 g/km pak musí dosáhnout dalšími úpravami jako jsou úpravy aerodynamiky, řazení apod.
Zplodiny mají omezit i lepší pneumatiky a řazení
Dalších deset gramů pak mají zajistit další opatření, třeba by mohlo jít o vylepšení klimatizačních systémů či zavádění automatických měřičů tlaku.
Dalších deset gramů pak mají zajistit další opatření, třeba by mohlo jít o vylepšení klimatizačních systémů či zavádění automatických měřičů tlaku.
Dalších deset gramů pak mají zajistit další opatření, třeba by mohlo jít o vylepšení klimatizačních systémů či zavádění automatických měřičů tlaku. Komise také již dříve doporučila snižování emisí například zaváděním biopaliv a zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik či řazení.
Dalších deset gramů pak mají zajistit další opatření, třeba by mohlo jít o vylepšení klimatizačních systémů či zavádění automatických měřičů tlaku. Komise také již dříve doporučila snižování emisí například zaváděním biopaliv a zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik či řazení.
Odborníci Evropské komise také doporučují státům změny v ifrastruktuře. Ke snižování emisí by mělo pomoci například zavedení systému proměnných informačních cedulí a značek, které navedou automobily z míst s kolonami někam jinam, což by mělo také vést ke snížení emisí.
Oxid uhličitý CO2
Sám o sobě není jedovatý, jeho nebezpečnost je však v působení na životní prostředí. Vytváří radiační clonu, která způsobuje zvyšování teploty země. Obecně se tedy tento plyn zařazuje do skupiny látek, vytvářející známý skleníkový efekt. CO2 je odbouratelný v rostlinách.