Hlavní obsah

EU pod palbou automobilek, stěžují si na tvrdé emisní normy

Novinky,
BRUSEL

Evropská komise dostala na stůl k projednání nové emisní limity automobilů pod souhrnným názvem Euro 5 a předběžný návrh na další omezení s názvem Euro 6. V prosinci začali evropští zákonodárci přemýšlet, zda limity schválené v prosinci 2005 jsou reálné.

Článek

Emisní normy jsou jedním ze základních popudů vývoje a výzkumu nových automobilů a jejich pohonů. Dodržení euronorem je čím dál tím obtížnější a to se nelíbí výrobcům automobilů. Ti si stěžovali u Evropské komise na příliš přísné normy Euro 5, které by měly vejít v platnost v roce 2008. Se zkušenostmi s Euro 4, jejichž platnost se díky výjimkám posunula o téměř dva roky dál, to však není zrovna pravděpodobné datum. 

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) podala několik podnětů k EK ve kterých se říká například to, že výrobci budou mít nejen velké problémy s dosažením nových norem, ale cena nového dieselového agregátu může díky vysokým nákladům vzrůst až o 900 dolarů (18 900 Kč) a malé vznětové motory tak budou téměř neprodejné. ACEA ve svém pojednání také upozorňuje, že za prvních devět měsíců 2006 je podíl naftových motorů v nově prodaných automobilech 50,3 %, což je ve srování s rokem 1991 nárůst o 35,7 %.

ACEA upozorňuje, že dopad na životní prostředí však může být i negativní. Náročná výroba a nutnost stálého zlepšování všech komponent a paliv bude mít za následek zvýšení emisí průmyslového CO2 o 6 %.

Přehled emisních limitů Euro (g/km)
LimitPlatnostCOHCHC+NOxNOxČástice
Dieselové motory
Euro 11992/072.72-0.97-0.14
Euro 2 (a)1996/011.0-0.7-0.08
Euro 2 (b)1996/011.0-0.9-0.10
Euro 32000/010.64-0.560.500.05
Euro 42005/010.50-0.300.250.025
Euro 52008/06?0.50-0.250.200.0125
Benzínové motory
Euro 11992/072.72-0.97--
Euro 21996/012.2-0.5--
Euro 32000/012.300.20-0.15-
Euro 42005/011.00.10-0.08-
Euro 52008/06?1.00.075-0.060.005
Zdroj: dieselnet.com

(a) Vozy s komůrkovými agregáty

(b) Vozy s přímovstřikovými agregáty

Pozn: Euro 5 stále není definitivně schváleno, hodnoty jsou pouze orientační

Anketa

Měly by automobilky Euro 5 splňovat, nebo by je měla EU změkčit?
EU by je měla přitvrdit a nekompromisně vyžadovat
67,8 %
Nechat na stávajících hodnotách a tvrdě vyžadovat
11,5 %
Dohodnout se s výrobci na výjimkách
3,9 %
Změkčit Euro 5, ale přísně vyžadovat dodržení
10,5 %
Změkčit Euro 5
6,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 646 čtenářů.
Související témata:

Související články

Otázky kolem emisí I: slovníček jedů

Lidé v České republice se neustále potýkají s otázkou emisí automobilů. Automobilky se ohánějí čísly, hodnotami, zaručenými výsledky laboratorních zkoušek,...

Otázky kolem emisí II: kde se berou

V minulém díle jsme zavedli slovníček pojmů jednotlivých složek spalin, které působí přímo nebo nepřímo na člověka. V tomto díle tyto pojmy budeme hojně...

Otázky kolem emisí III: boj o limity

Emise automobilů jsou velkým problémem pro mnoho zemí světa. Především vyspělé státy s jejich neustále rostoucím vozovým parkem se snaží udržet vzduch alespoň...

Výběr článků

Načítám