Článek
Sedm desítek odborných novinářů letos nejvíce hlasovalo pro přeplňovaný motor 1,4 MultiAir Turbo, který má ve svém portfoliu italský Fiat. Tento motor používá Alfa Romeo MiTo a Giulietta a Fiat Punto. Ve Fiatu Punto má čtrnáctistovka výkon 105 nebo 135 koní.
Technickou zajímavostí je systém MultiAir. Ten přímo kontroluje přívod vzduchu a vznícení a optimalizuje otevírání sacích ventilů, a to pro každý válec zvlášť. Tím, že odhadne ideální moment pro zavření sacích ventilů, systém zlepšuje efektivnost využití objemu a zvyšuje maximální kroutící moment, a to především za nízkých rychlostí.
V porovnání se standardními motory s podobným výtlakem tento spotřebuje o 10 % energie méně. Maximální kroutící moment je zároveň o 25 % vyšší, spotřeba paliva a emise CO2 jsou sníženy o 10 %, a to i přes to, že motor rychleji reaguje na zrychlení.
Celkové vítězství patří Volkswagenu s dvakrát přeplńovaným motorem 1,4 TSI. Ten se objevuje například ve Škodě Fabii RS [celá zpráva]. Na druhém místě je přeplňovaný třílitrový motor od BMW, třetí je 6,3 litrový osmiválec AMG od Mercedes-Benzu.
Anketa se koná od roku 1999 a má zvláštní kategorii pro výkonné a nové motory. Jediným českým zástupcem je Tomáš Hyan z časopisu Automobil Revue.
International Engine of the Year 2010: nový motor | body |
---|---|
1. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) | 228 |
2. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia) | 200 |
3. Volkswagen 1.2 TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti) | 134 |
4. Mercedes-Benz 4,0 Hybrid (S400) | 76 |
5. VW 3,0 TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne) | 71 |
6. BMW 4.4 V8 (X5 M, X6 M) | 68 |