Článek
Poprvé mohli čeští novináři vyzkoušet nejrychlejší Fabii v pondělí. Trasa vedla z ruzyňského letiště na autodrom v Sosnové a poté zpátky do hlavního města. Už první pohled na zhruba třicítku zaparkovaných er-es byl pozitivní.
Běžná Fabie působí vzhledem k nepoměru výšky a šířky disproporčním dojmem, er-eso díky novému přednímu nárazníku vypadá dravě a navozuje dojem „nadupaného“ malého auta. Především nová zelená metalíza v kombinaci s černou střechou a černými koly vypadá výborně. Standardem jsou litá kola s rozměrem 17 palců a rozměry pneumatik 205/40 R17.
Posez za volantem je sice vyšší, ale dá se na něj poměrně rychle zvyknout. Sedadla mají dobré boční vedení a tvarem i tvrdostí výplně se dají označit za pohodlná. Výborný je volant (s perforovanou kůží), jenž se dobře drží.
Fabia RS dostala výtečně naladěný podvozek, tvrdší a nižší než u běžné Fabie. Ani v rychle projížděných zatáčkách se podvozek nenaklání, auto ochotně zatočí tam, kam chcete jet. Ochota, s jakou se do zatáček vrhá Fabia RS i ve verzi Combi, je překvapující a absolutně se nedá srovnat s běžnými Fabiemi.
Podvozek je sice znatelně tvrdší, ale není to na úkor komfortu - po rychlé jízdě na rozbité silnici posádka větší nerovnosti a výtluky sice ucítí, do ordinace ortopeda se ale objednávat rozhodně nemusí. Fabia nám během dvou stovek kilometrů v zatáčce s horším povrchem odskočila jenom jednou, ladiči podvozku odvedli dobrou práci.
Při cestě na zatáčkovitých silnicích do Sosnové jsem úplně zapomněl, že neřídím krátkou Fabii, ale „kombík“. Verze kombi má kupodivu vyšší maximální rychlost (224 vs. 226 km/h) a je dokonce o pět kilogramů lehčí (1318 vs. 1313 kg). Zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost je u obou verzí totožné - 7,3 vteřin, stejně jako kombinovaná spotřeba paliva - 6,2 l / 100 km.
Elektronická stabilizace má tendenci zasahovat možná až příliš brzy, její zásahy jsou nicméně velmi citlivé. ESP je částečně, nikoliv zcela vypínatelné. Součástí verze RS je i elektronicky řízený diferenciál XDS - elektronická, nicméně v praxi funkční náhražka samosvorného diferenciálu. XDS přibrzdí při jízdě v zatáčce vnitřní kolo, což má za následek zvýšení točivého momentu na vnějším kole. Díky tomu je Fabia v zatáčkách déle neutrální.
Čtyřválcový benzínový motor s dvojitým přeplňováním, který při objemu 1,4 litru podává výkon 132 kW (180 k) při 6200 otáčkách, dosahuje maximálního točivého momentu 250 Nm mezi 2000 až 4500 otáčkami. Průběh točivého momentu, stejně jako ochota zrychlovat „odspodu“ až k 7000 otáčkám udělují Fabii výbornou dynamiku.
Horší je to se zvukovým projevem, jenž je bezpohlavní - ani zvuk motoru, ani zvuk výfuku vás nenadchnou. Především u „krátké“ verze je tak vhodné dokoupit k autu laděný výfuk, Škoda jej v nabídce originálního příslušenství bůhvíproč nemá.
Fabia RS se dodává výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Ta má sedm stupňů a řadí velmi rychle (řadit lze i pádly pod volantem), k sportovně laděnému vozu této kategorie se ale jednoznačně hodí manuální skříň. Ta se ale do vozu, postaveném na starší platformě PQ24 a osazeném motorem 1,4 TSI, nevešla.
Celkově hodnotíme Fabii RS v obou verzích pozitivně - kratší Fabia více útočí na emoce řidiče, obě verze ale dovedou přinést „pěkné“ svezení. Mezi největší klady podle nás patří naladění podvozku a motor 1,4 TSI, nepotěšil nás zvuk motoru, respektive výfuku a nabídka pouze samočinné převodovky. Nová Fabia RS stojí 499 900 korun, karosářská verze kombi o 15 tisíc korun více. První vozy se k zákazníkům dostanou na začátku června.