Článek
Prodeje nových vozidel zaznamenávají rok od roku nižší čísla. Vrchol nastal v roce 1990, kdy prodej aut bez minivozů dosáhl 5,98 miliónu.
Letos se naopak dostala čísla na pětatřicetileté minimum. Proti roku 2006 se snížil o 7,6 procenta na 3,43 miliónu. Tato čísla však zahrnují jak osobní, tak i nákladní automobily. V číslech však nejsou zahrnuty minivozy, jež v Japonsku jsou počítány do speciální kategorie, podobně jako motocykly.
V trendu projevuje rychlý přesun populace do měst a že loni situaci automobilkám ještě zhoršily vysoké ceny pohonných hmot. Japonsko představuje třetí největší trh s osobními vozy na světě.
Osobních aut se loni v zemi vycházejícího slunce prodalo 2,95 miliónu, což představuje meziroční pokles o 5,8 procenta. Prodej nákladních aut se ale propadl o 17,6 procenta na 465 000.
Vzhůru jde jen Mitsubishi
Z velkých automobilek za minulý rok vzrostl odbyt pouze u Mitsubishi Motors, a to o sedm procent. Jinak prodej klesal Nissanu, Mazdě, Hondě i největší japonské automobilce Toyota. Její značka Lexus ale vykázala meziroční nárůst odbytu o 12 procent i přes prosincový pětatřicetiprocentní propad.
Odvětví se bude letos podle asociace snažit překonat loňská slabá čísla. Vedení asociace ale připomíná, že i letošní rok bude na trhu tvrdý.
Na říjnovém autosalonu mluvili manažeři japonských automobilek s nadějí, že by se prodej mohl již na konci roku začít oživovat. Příznivý vývoj v prosinci ale vykázaly vedle Mitsubishi jen Honda a Mazda, kterým stoupl odbyt o 6,7 a 0,7 procenta. Zato prodej vozů Mitsubishi za poslední měsíc roku meziročně vyskočil o 48 procent na sedm miliónů díky modelové nabídce.
Podobný trend i v Evropě a USA
Velmi podobný trend lze vysledovat i v Evropě a USA. Především americké trhy se začínají potýkat s velkým propadem zájmu o automobily. Když se k tomu připočte neustálé problémy amerických koncernů v konkurenčním boji s japonskými a evropskými značkami, pak je americký trh zralý na velký automobilový krach.
V Evropě se za minulý rok také prodeje propadly. Především to bylo znát v Německu, kde zákazníci koupili pouze 3,15 miliónu osobních automobilů, což bylo nejméně od doby sjednocení země.