Článek
Německé noviny Bild am Sonntag přišly s informací, že nejmenovaný model od Fiatu po uplynutí 22 minut automaticky vypnul některé funkce emisního systému a do ovzduší tak vypouštěl více emisí, než kolik automobilce naměřili při homologaci.
Přímo se tak nabízí podezření, že systém byl naprogramován tak, aby po skončení homologačního testu (trvá 20 minut) vyřadil z činnosti některé systémy pro redukci škodlivin.
KBA nyní zkoumá, proč a kdy přesně systém příslušné systémy deaktivuje. Jejich dočasné vypnutí je totiž nutné například při vypalování sazí z filtru pevných částic, k tomu ale dochází jen v určitých intervalech a za přesně daných provozních podmínek. A vypnutí po 22 minutách se jeví jako vysoce podezřelé.
Podvádějí všichni? Trochu to tak vypadá
Ostatně loni německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe zjistila, že dieselový Fiat 500X vypouští několikanásobně větší emise, v případě oxidů dusíku to bylo až dvacetkrát více. Ale pranýřovat nemusela tato organizace jenom Fiat. Z testů, které si Němci objednali se zjistilo, že problémy s plněním emisí mají další automobilky - Renault, Opel či Mercedes-Benz.
A závažná zjištění odhalili i čeští inženýři. Tým okolo Libora Fleischhanse, předního českého odborníka na autodiagnostiku a měření emisí, třeba zjistil, že spotřeba močoviny je při běžném provozu řádově nižší než při zkoušce na válcové zkušebně. [celá zpráva]
Loni zamířil pozornost na problematiku obcházení emisních norem koncern Volkswagen, který podle posledních informací takzvanou kauzou Dieselgate přišel o 16 miliard euro (432 miliard korun).
A máslo na hlavě rozhodně nemá jen obří německý koncern. Japonské Mitsubishi v těchto dnech přiznalo, že emise falšovalo celých 25 let. [celá zpráva]