Článek
Nové značky budou vypadat podobně, jako všechny ostatní, tedy se sedmi znaky ve dvou skupinách tří a čtyř znaků. Za písmeny EL bude celkem pět čísel a písmen. Výměna stávající značky za novou bude zdarma a úřad bude mít na vydání nové značky lhůtu 15 dnů.
K těmto značkám se budou v dohledné době vázat značné výhody. Například automatické osvobození od dálničních poplatků. Tato výhoda by měla přijít v momentě, kdy budou v Česku zavedeny elektronické dálniční známky, tedy pravděpodobně 1. ledna 2021. Hovoří se také o osvobození od silniční daně.
Další výhody využijí zejména řidiči v Praze a okolí. Předně, k parkování v „modrých zónách” už nebude nutná registrace s poplatkem 100 Kč, jako dosud.
„Naším cílem je omezování emisí z dopravy, a proto podporujeme zvýhodnění aut s alternativním pohonem. Jejich bezplatné parkování v zónách placeného stání je jednou z možností, jak řidičům těchto vozů pohyb po městě usnadnit,” říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Získat odlišnou značku je možnost, nikoliv povinnost. Platí pro elektrifikovaná auta (tedy hybridy, plug-in hybridy, bateriové elektromobily a elektromobily s vodíkovými palivovými články), jestliže jejich emise CO2 v kombinovaném provozu jsou nanejvýš 50 gramů na kilometr.
Bateriové elektromobily sem spadají všechny. U hybridů a plug-in hybridů, tedy aut se spalovacím motorem i elektromotorem, příp. s možností nabíjení ze zásuvky, bude rozhodující údaj o emisích CO2 v katalogu. Protože ani malé hybridy se nedostanou pod limitní hodnotu, v podstatě to znamená, že pro získání speciální značky potřebujete auto, které můžete dobíjet ze zásuvky.
V současnosti je v Česku registrováno zhruba 1 300 bateriových elektromobilů, tedy takových, které k pohonu využívají výhradně elektřinu, uloženou v baterii. Podle Národního akčního plánu čisté mobility chce vláda mít v Česku do roku 2020 pět tisíc takových vozů. Dotace na jejich pořízení pro fyzické osoby však ještě neschválila.