Článek
Volkswagen první generaci Touaregu představil v roce 2002. Poptávka po velkých, luxusních autech s výkonnými motory, která jsou schopná zdolat lehký terén, je i přes mnohé neoddiskutovatelné neduhy těchto vozů stále vysoká. VW nenechal nic náhodě a nový Touareg je o dost lehčí (až o dva metráky), vzadu je konečně více místa pro cestující a klesla i spotřeba paliva.
Novinkou v nabídce motorů pro modelovou řadu Touareg je motor V8 TDI se zdvihovým objemem 4,2 litru, který jsme týden zkoušeli na silnicích a dálnicích. Do terénu jsme nezavítali, ale při vzpomínce na jízdy zabahněnými výmoly v bývalém vojenském prostoru u Bělé pod Bezdězem nelze než říci, že lehký a středně těžký terén zvládne Touareg bez problémů [celá zpráva].
Problematická je nicméně stále jeho hmotnost – i po redukční dietě váží verze V8 TDI 2,2 tuny.
Touareg, vyráběný společně se svým bratrem Porsche Cayenne v Bratislavě, se dodává ve dvou verzích – 4Motion a 4XMotion, přičemž druhá má stálý pohon všech kol, uzávěrky diferenciálů a redukční převodovku a je tedy určena do těžšího terénu. Většina uživatelů Touaregu využije první, méně terénní verzi, která zvládne lehký a střední terén.
Osmiválec je bezpochyby mimořádně povedený. Touareg, i přes svou stále mamutí hmotnost, s turbodieselovou vé-osmičkou do zhruba 180 km/h zrychluje jako utržený z řetězu. Síla, se kterou vás 800 Nm (dostupných již od 1750 otáček) zarazí do sedaček je velmi působivá. Schopnosti motoru, který musí rozpohybovat více než 2,2 tuny (!), jsou obdivuhodné – stačí se jenom podívat na zrychlení 0-100 km/h za pouhých 5,8 vteřiny. Oproti mírně slabšímu V10 TDI (313 k a 715 Nm) jde o krok správným směrem, ať už jde o hmotnost vozu, kultivovanost nebo působivé výkonové parametry.
Skvělá převodovka i motor
VW rovněž zapracoval na již zmiňované kultivovanosti motoru – potěší malý motorický hluk a velmi dobré odhlučnění. Díky osmistupňové převodovce se při 130 km/h motor převaluje na zhruba 1720 otáčkách, při tachometrové stošedesátce točí motor pouhých 2000 otáček.
Na hodnoty spotřeby uváděné výrobcem se prakticky nelze dostat, naše celková spotřeba 11,7 l / 100 km se s ohledem na výkon motoru a svižnou jízdu zdá být přijatelná. Palivová nádrž má mimochodem objem 85 litrů, takže reálný dojezd na jednu nádrž je zhruba 700 kilometrů.
Osmistupňová samočinná převodovka nemá slabé místo – řadí rychle a inteligentně.
Řízení je poněkud tupé a pokud sjedete z dálnice, kde Touareg předvádí dobrou stabilitu do zhruba 200 km/h, zjistíte starou pravdu. Totiž, že fyzikální zákony ošálit nelze – a tak velké a těžké auto s poměrně těžkým motorem neumožňuje svižnou jízdu na technických silničkách. Touareg je nicméně stabilní s výtečnou trakcí, ale při ostré jízdě pocítíte v zatáčkách nedotáčivost a náklony. Komfort odpružení je i přes velká, 20 palců velká kola velmi dobrý.
Celkově jde o povedené luxusní SUV, které boduje především výtečným motorem a stejně kvalitní osmistupňovou samočinnou převodovkou. Dobrou práci odvedou i šestiválcové motory, Ať už TSI či TDI. Oproti minulé generaci se zlepšila variabilita a prostornost interiéru. Největší nevýhodu vidíme ve stále vysoké pohotovostní hmotnosti.
Cena za Touareg (i příplatkové prvky) je vysoká, ale konkurence je na tom podobně. Jenom na domácím německém trhu soupeří VW Touareg s takovými konkurenty jako Porsche Cayenne, BMW X5, Mercedes-Benz ML či Audi Q7.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 4134 ccm, osmiválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 250 kW (340 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 800 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 5,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 242 km/h |
Průměrná spotřeba: | 9,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2297 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 843 900 Kč |