Článek
Severské země, jako jsou Norsko či Švédsko, jsou dávány za vzor v elektromobilitě. Jenže právě u nich můžeme najít i problémy, které s takovým rychlým rozvojem souvisí. Švédsko totiž nestíhá následovat prodej elektromobilů rozvojem dobíjecí sítě.
Zatímco během prvních pěti měsíců tohoto roku stouply prodeje elektromobilů ve Švédsku o 253 procent, rozvoj dobíjecí sítě je i přes velké investice podle agentury Bloomberg pomalý. Tamní rozvodná síť je zastaralá a investice vlády pro rozvoj nových sítí a kabeláže je rozpočítána na dalších deset let.
To ovšem znamená jediné. Stockholm nemůže svoji kapacitu nabíjecích stanic výrazně navýšit do roku 2030, protože prostě stavbu těchto dobíjecích míst nelze urychlit.
„Pokud chcete přimět lidi, aby si koupili elektromobil, nemohou být nuceni dělat dlouhé zajížďky, aby našli dobíjecí stanici,“ uvedl Tobias Henmark, ředitel švédské firmy Fortum Charge and Drive, která provozuje 740 rychlonabíjecích stanic na Skandinávském poloostrově.
Bohužel dnes Švédsko zvlášť ve velkých městech nemá dostatek dobíjecích kapacit ani pro současné množství elektromobilů, a to ani když prodeje ještě nejsou tak výrazné, jak si vláda představovala. Ostatně i v Norsku byly podobné trable, vedení města Oslo dokonce v jednu chvíli požádalo své obyvatele, aby odložili nákup elektromobilu, protože není dostatečná infrastruktura pro dobíjení.
Švédsko je až za Norskem
Ve Švédsku jsou prodeje sice výrazně vyšší, ale zdaleka to nemá na Norsko, které elektromobilitě přímo vládne. Už loni v lednu bylo každé druhé prodané auto elektrifikované. V Norsku totiž vláda přistoupila k dramatickému kroku, kdy nejenže zvýhodnila nákup elektromobilů, vyhradila jim parkovací místa, odpustila mnohé poplatky apod., ale dokonce i výrazně navýšila zdanění aut se spalovacím motorem.
Švédské úřady „jen” podporují koupi elektromobilu částkou asi 60 000 švédských korun (asi 144 000 českých korun), ale všechna auta mají stejné zdanění. A tak jsou elektromobily stále výrazně dražší než auta se spalovacím motorem. Švédsko chce být v roce 2045 uhlíkově neutrální zemí, kdy by se po silnicích mělo pohybovat kolem 2,5 milionu elektromobilů a plug-in hybridů.
Nejprodávanější elektromobily ve Švédsku (I-V/2019) | |
---|---|
Tesla Model 3 | 1649 |
Renault Zoe | 1072 |
Kia Niro | 948 |
Nissan Leaf | 681 |
BMW i3 | 600 |
Tesla Model S | 355 |
Hyundai Kona | 284 |
Hyundai Ioniq | 208 |
Volkswagen e-Golf | 208 |
Audi E-Tron | 195 |