Článek
"Poprvé máme podíl trhu s fosilními palivy pod 50 procenty," uvedl šéf norského svazu pro silniční dopravu OFV Oeyvind Solberg Thorsen, jehož citovala agentura Reuters.
Norsko osvobozuje elektrické vozy od téměř všech daní. Poskytuje i výhody, které mohou dosáhnout v přepočtu až desítek tisíc korun ročně, a to ve formě parkování, dobíjení, využívání zpoplatněných silnic, trajektů a tunelů zdarma nebo za dotovanou cenu. Téměř veškerou elektřinu také země vyrábí z vody, takže přesun k elektrickým vozům znamená snížení znečištění ovzduší.
Dieselová auta mají podíl 23 procent
Nejvíce se v Norsku loni prodávaly vozy Volkswagen Golf, BMWi3, Toyota Rav4 a Model X od Tesly. Vozy Tesla jsou čistě elektrické a další mají buď elektrickou nebo hybridní verzi. Největší propad loni zaznamenal prodej naftových vozů. Na celkovém prodeji se podílely 23 procenty, v roce 2016 byl jejich podíl 31 procent. V některých regionech také musejí naftové vozy platit větší mýto než vozy s benzinovým motorem.
Loni norský parlament stanovil nezávazný cíl, aby do roku 2025 byly všechny vozy prodávané v zemi bez emisí. V jiných zemích, například ve Francii či Británii, plánují zakázat prodej benzinových a naftových aut do roku 2040.