Článek
Značka Bugatti je pro mnoho automobilových fanoušků spojená především s veyronem, někdejším nejrychlejším autem světa. Svého věhlasu ale tato automobilka dosáhla mnohem, mnohem dřív – v meziválečném období.
První auto Ettoreho Bugattiho vzniklo v roce 1908, ještě dříve než samotná automobilka. Ta byla formálně založena v roce 1909. Počítáte správně, Bugatti letos slaví 110 let a připomíná to mimo jiné putovní výstavou, která má v Česku dvě zastávky.
Jistou připomínkou může být také výstava aut značky Bugatti v přízemí klubového domu Autoklubu ČR v Opletalově ulici v Praze. Ovšem, zde se primárně oslavuje něco jiného – 90 let klubového domu a Eliška Junková.
Právě tato česká závodnice je s Bugatti nerozlučně spjata a modrý Type 35 na těchto fotkách je stejným modelem, na kterém Junková startovala do závodu Targa Florio v roce 1928. V závodě chvíli vedla, ale kvůli technickým problémům dojela pátá. Porazila tehdy i giganty své doby, jako byli Tazio Nuvolari, René Dreyfus, Ernesto Maserati nebo Luigi Fagioli.
Její konkrétní vůz byl Type 35B, finální verze tohoto modelu, představená v roce 1927. Motor pod kapotou měl objem 2,3 litru a byl přeplňovaný kompresorem, takže dával 139 koní. Stejné auto i zvítězilo – řídil ho Albert Divo. Pokud vám je tohle jméno povědomé, má to svůj důvod – vloni odhalené výroční Bugatti Divo je pojmenované právě po něm.
Modrou krásku z fotografií bude možné vidět nejen staticky, ale i v akci – na závodě Zbraslav–Jíloviště, který je v plánu na víkend 7.–8. září 2019 jako součást seriálu Grand Prix historických vozidel.
Zmíněná výstava v domě Autoklubu ČR trvá do 12. dubna a jsou tam k vidění dvě Bugatti Type 37. Tento model je v podstatě jinou verzí Typu 35 – má stejné šasi i karoserii, ale čtyřválcový, nikoliv osmiválcový motor.