Článek
Velký a těžký vůz samozřejmě potřebuje dostatečně výkonný motor. Pochyby, jestli osmiválec dokáže zastoupit W12, ovšem nejsou na místě. Jde o čtyřlitrový přeplňovaný agregát, který nabízí výkon 404 kW (542 koní) a točivý moment 770 N.m.
Proti dvanáctiválci, který jsme testovali koncem loňského roku, má tak relativně malý výkonový deficit. Stejně tak je to i v dynamice. Zrychlení z nuly na „americkou stovku” 60 mph (97 km/h) zvládne kupé za 3,9 sekundy, což je o dvě desetiny hůř než s W12. Kabriolet je ještě o desetinu pomalejší. Obě auta mají maximální rychlost 318 km/h.
Co je ale na novém motoru to nejdůležitější, že je výrazně ekonomičtější. Nejde ani tak o cenu auta, jako spíš o spotřebu. Vůz totiž dokáže vypínat při klidné jízdě válce. Prodleva na naskočení válců je pouhých 20 ms. Stejně tak auto šetří i tím, že i když má pohon všech kol, po většinu času je přední náprava odpojena a využívá se jen v opravdu výjimečných situacích. Jinak se auto spokojí s pohonem pouze zadní nápravy. Samozřejmě že Bentley nezveřejňuje, kolik motor spotřebuje benzínu. To není podstatné. Hlavní je, že uspoří i emise.
Pokud byste chtěli poznat V8 zvenčí, pak máte asi jedinou možnost. Vzadu totiž uvidíte jiný výfuk než u W12. Ta totiž používá dvojicí opravdu velkých koncovek, zatímco V8 má koncovky menší, ale čtyři. Nebo auto může (ale nemusí) mít jinou mřížku na chladiči či znáček V8 na předními koly. Cena bohužel zatím nebyla zveřejněna.
Anketa
V12 vs. W12
Když se řekne dvanáctiválec, až na výjimky se myslí konfigurace V12, tedy motor se dvěma řadami válců po šesti. K těm výjimkám ale patří právě motor v Bentley Continental GT, který je označený W12.
Není to překlep a motor ani nemá dvě klikové hřídele, jak by tvar písmene W mohl naznačovat. Je to pokračování života motoru VR, vynálezu koncernu Volkswagen, který dokázal dostat šest válců do prostoru, kam by se běžný vidlicový šestiválec (V6) nevešel na šířku a řadový šestiválec (R6 nebo také I6) zase na délku.
Není to motor ani řadový, ani vidlicový, je to kombinace obou. Válce jsou sice ve dvou řadách, ale úhel, který svírají, je tak ostrý, že motor má jen jednu hlavu válců. U prvního šestiválce této konstrukce byl úhel 15°, kdežto u běžných V6 bývá 60°.
Volkswagen použil tento motor, označený VR6, poprvé v roce 1991 v Passatu a Corradu. O rok později se dostal do Golfu třetí generace.
Motory označené písmenem W nejsou nic jiného než dva bloky VR, ustavené do podoby klasického vidlicového motoru, tedy s jednou společnou klikovou hřídelí. Bentley Continental GT má motor W12, tedy dvakrát VR6.