Článek
Organizovat sám sebe během práce z domova, určovat si priority a hlavně úkoly, které nakonec skutečně splníte, není vůbec snadné. A k nějakému tomu odkládání na později se určitě propracuje skoro každý z nás.
Svodů v domácnosti je mnohem víc než na pracovišti. Zatímco někoho láká dokoukat oblíbený seriál, jiní začnou trávit mnohem více času na sociálních sítích a další nedokážou odolat sluníčku venku a místo práce po obědě se alespoň na chvilku zajdou projít na zahradu...
Bohužel k práci jako takové se pak jedinec buď vůbec nevrátí, nebo se nedokáže plně soustředit a je vysoce neefektivní.
„Přesně tohle je ta nejrychlejší cesta k věčnému odkládání, což jako odborníci v rámci zachování duševního zdraví nemůžeme nikomu doporučit,” upozorňuje Petra Martišková, která si touto zkušeností sama prošla a dnes vede online semináře týkající se organizace času a prokrastinace.
Jak zvládat čas nejistoty
Problém podle trenéra osobní produktivity a time managementu Daniela Gamrota především spočívá v tom, že odkládání důležitých věcí nám dává iluzi svobody.
„Přesvědčí nás, že disponujeme neomezeným množstvím času a volné chvíle vyplňujeme aktivitou, která se nám zrovna líbí. Máme tendenci inklinovat k nedůležitým činnostem, jelikož jsou ve většině případů méně náročné na energii a rozhodování,“ upozorňuje odborník.
Jak z toho ven?
Stejně jako všechno ostatní, i přístup k prokrastinaci je u každého z nás různý. Neexistuje univerzální návod, jak na ni. Odborníci tak musí ke každému jedinci přistupovat individuálně.
„Důležité je si přiznat, že mám problém, že právě já se potýkám s prokrastinací a uvědomit si, že bez ní bude můj život mnohem hodnotnější,“ doporučuje Martišková.
Naučte se zorganizovat si čas. Lépe se pak vymaníte ze stresu, že nestíháte
Podle autora knihy 23 zabijáků prokrastinace S.J. Scotta je pak lepší než bojovat s prokrastinací jako takovou, nahradit ji vhodnými návyky, které budou pro váš život prospěšné.
- 1. Identifikujte důležité úkoly pomocí pravidla 80/20
Hned na začátku je důležité určit si činnosti, které jsou ve vaší práci nejefektivnější. Jsou to v podstatě ty věci, díky kterým dostáváte plat. Pomůže vám k tomu pravidlo 80/20, díky kterému dokážete identifikovat aktivity, které vedou k 80 % vašich úspěchů a spokojenosti.
Napište si na papír, co všechno denně děláte, pak zakroužkujte každou aktivitu, která ve vaší profesi vede k nejlepším výsledkům. Stejně postupujte i v osobním životě. Rozhodněte se, co má opravdu význam, a co děláte jen ze zvyku.
Když se neumíte rozhodnout, vždy si uvědomte jednu důležitou věc. Váš čas není nekonečný. Každou minutu, kdy pracujete, spotřebujete minutu svého života. Proč byste ji tedy měli trávit činností, která je nepodstatná? Prioritou jsou přitom jen a jen vaše zájmy a rozhodně tedy ne zájmy druhých.
- 2. Každou činnost dělejte v souladu se svými SMART cíli
Zkratka je tvořena z anglických názvů pro konkrétní, měřitelný, dosažitelný, odpovídající, časově ohraničený.
Konkrétní - Kdo (kdo se toho zúčastní), Co (čeho chcete dosáhnout), Kde (kde cíle dosáhnete), Kdy (kdy to chcete udělat), Jaký (s jakými podmínkami a omezeními byste měli počítat), Proč (proč to děláte).
Měřitelný - cíle vymezujte co nejkonkrétněji, vytvořte si sérii měřítek, s jejichž pomocí budete sledovat své pokroky.
Dosažitelný - cíle mají být náročné, které jdou nicméně usilovnou prací splnit.
Odpovídající - každý cíl by se měl vztahovat k tomu, co chcete vy, ne k tomu, co chtějí rodiče, partner nebo přátelé. Má být zaměřen na výsledky, po kterých opravdu toužíte.
Časově ohraničený - stanovte si konkrétní dobu na dosažení cílů. Krátkodobé na další měsíc a dlouhodobé na tři měsíce.
- 3. Seřaďte si priority pomocí metody ABCDE
Často otálíme s činností, protože máme pocit, že je toho na nás moc. Pokud si určíte pořadí úkolů, přijdete na to, co je každý den opravdu důležité. Jestli se vám stále nedaří pustit se do nějakého úkolu, pak je lepší ho ze seznamu vyškrtnout.
A - je nutné vykonat každý den.
B - jsou důležité, ale ne povinné pro konkrétní den. Mají se plnit až poté, co máte hotové činnosti A.
C - je vhodné je vykonat, i když nejsou termínované a jejich nesplnění nebude mít žádné větší důsledky.
D - je vhodné je svěřit někomu jinému. Mají svůj význam, ale nemusíte je vykonat vy samotní.
E - nemají se dělat vůbec.
- 4. Svůj den začínejte prací na MIT (nejdůležitějších úkolech)
Jde o to si určit, které z činností mají na váš život nebo práci největší vliv, a těm se věnovat každý den jako prvním.
Stanovte si 3 úkoly, které musíte do večera splnit. Seřaďte je tak, aby prioritou byl ten úplně nejnutnější a začnete na něm hned od rána pracovat, dokud ho nesplníte. Pokračujte druhým a třetím úkolem. Zbytek dne věnujte méně významným, ale podstatným aktivitám.
- 5. Jakmile vás něco zajímavého napadne, zapište si to
- 6. Pro kancelářskou práci si doma vytvořte evidenční systém s 43 složkami
Nejprve si utvořte pořadač se 12 složkami pro každý měsíc. Pak založte dalších 31 složek, které představují maximální počet dní v měsíci. To je celkem 43 složek.
Během týdenního nebo měsíčního přehledu si označte konkrétní úkoly či plán pro určitý den. Každý den je nutné si projít všech 43 složek a pracovat na každém úkolu. Stejně to lze praktikovat i s nápady apod.
- 7. Pro každý komplexní projekt si sepište seznam kroků
- 8. Vytvořte si zaškrtávací seznamy pro rutinní činnosti
- 9. Podobné činnosti seskupte do bloků
- 10. Věnujte se vždy výhradně jedné činnosti a jednomu úkolu
- 11. Každý týden si několik hodin vyhraďte na zhodnocení uplynulých sedmi dní
- 12. Po měsíci podrobně přezkoumejte svou dosavadní činnost
- 13. Neztrácejte čas nepodstatnými aktivitami
- 14. Zaznamenávejte si své pokroky a úspěchy
- 15. Vycvičte si smysl pro naléhavost prostřednictvím metody časových bloků
Snažit se dělat víc věcí najednou nikam nevede, jelikož do každé z nich vkládáte jen poloviční úsilí. Tudíž práce zřejmě nebude nikdy tak kvalitní, jaká by byla, kdybyste se věnovali jen jedné věci.
Zbavit se toho dokážete, jen když si práci rozdělíte do bloků. Pracovní den si rozdělte do krátkých úseků a v každém si naplánujte věnovat se jen jedné věci a již ničemu dalšímu.
- 16. Otevřeně se přihlaste k odpovědnosti za své cíle
- 17. U nových věcí anebo rutinní činnosti začínejte od malých cílů
- 18. Odměňte se za významné pokroky
- 19. Osvojte si potřebné dovednosti
- 20. Utvořte si rezervní motivaci
Abyste byli úspěšní, měli byste se naučit dělat věci i v okamžiku, když na to nemáte náladu. Pomoci vám k tomu mohou nejrůznější motivační přednášky nebo programy.
- 21. Poklesne-li vám motivace, využijte vizualizačních technik
Vizualizace funguje různými způsoby. Můžete si vytvořit nástěnku snů, kdy si pomocí obrázků znázorníte všechna svá přání a sny. Nebo poslouchat podcasty, číst inspirující knihy či meditovat a představovat si přitom, jak se váš život změní poté, co dosáhnete cíle.
- 22. Při práci na zdokonalení svého života buďte trpěliví
- 23. Práci na vytváření jednoho návyku věnujte třicet dní