Článek
Předčítání pohádek a příběhů odborníci považují za jeden z nejzákladnějších pilířů emočního, morálního a myšlenkového vývoje dítěte. Kromě stimulace jazyka, rozšiřování myšlenkových obzorů, představivosti, tréninku soustředění a schopnosti naslouchání druhým jde také o společné sdílení času s rodiči.
"Nejde jen o to, že rodič dítěti předává znalosti a učí jej čtenářským návykům pro celý jeho další život. Zásadní je ten exkluzivní a krásný čas, kdy rodiče a děti jsou pospolu a díky tomu se buduje silná emoční vazba táty nebo mámy s dcerou či synem," vysvětluje pro Právo koordinátorka kampaně Celé Česko čte dětem Eva Katrušáková.
U prvňáčků ihned poznám, jestli si doma s rodiči čtou.
To potvrzuje i dětská psycholožka Jana Březinová, která v pravidelném předčítání dětem vidí i vytváření rituálu, který nese prostor na zklidnění a rozhovor mezi dítětem a rodičem. "Je to prostor, který ve výchově může chybět – čas, kdy se jinak vytížený rodič zastaví a opravdu dítě poslouchá. Proto se nezlobte, pokud vás dítě přeruší a chce vám říci něco důležitého. Mohu také doporučit, že pokud máte s dítětem nějaký problém (výchovný, problém s vrstevníky ve škole apod.), můžete vybrat vhodný příběh, pomoci dítěti identifikovat se s nějakou postavou v příběhu, a navázat tak konstruktivní komunikaci vedoucí k řešení.“
Předčítání rodičů může navíc dětem pomáhat lépe se připravit na školu a později i dosahovat lepších studijních výsledků.
„U prvňáčků ihned poznám, jestli si doma s rodiči čtou. Takové děti jsou v hodinách bystřejší, nemají problémy se soustředěním, vynikají výrazně lepší slovní zásobou, dobře vyslovují, mají rozhled a určitý styl – mnohdy i kultivovanější projev,“ svěřuje se se svými zkušenostmi Helena Winkelbauerová, učitelka prvního stupně základní školy Barrandov II.
Rodiče musí jít příkladem
Návyky získané od rodičů často určují, jak se děti v dospělosti budou chovat. Jestliže děti vidí rodiče často s knihou v ruce nebo jim otec a matka jako malým pravidelně předčítali, pravděpodobně se čtení stane i jejich koníčkem anebo alespoň tím, co jim pomůže zahnat dlouhou chvíli při nemoci či cestě do školy autobusem apod.
Podle nejnovějšího průzkumu projektu Čtení pomáhá 84 procent dětí, pro něž je čtení velmi zásadní, uvedlo, že jejich rodiče jsou aktivními čtenáři. Přičemž nejvíce si podle dětí čtou především matky. Ne náhodou tedy i dětem předčítají nejčastěji právě ony. Až v okamžiku, kdy nemohou, je nahrazují ostatní členové rodiny jako tátové, babičky, dědečkové či sourozenci.
Nejoblíbenější dětské knihy
Mezi nejoblíbenější tituly nejmenších čtenářů z projektu Čtení pomáhá patří jednoznačně Honzíkova cesta, Ferda Mravenec nebo Krteček.
"Tyto knihy zachycují svět tak, jak jej děti potřebují vnímat, s pravidly "dobra a zla", a to neagresivní formou, kdy příběh je prostě "jenom" příběh, který nechce poučovat ani "vychovávat". Krteček si prostě ušije kalhotky a nemocnému mravenečkovi pomůžou kamarádi,“ vysvětluje dětská spisovatelka Alena Ježková.
Nejoblíbenější tituly projektu Čtení pomáhá dle věku naleznete ZDE.
Mezi nejoblíbenější dětské tituly pro nejmenší projektu Celé Česko čte dětem například patří Špalíček veršů a pohádek od Františka Hrubína, Povídání o pejskovi a kočičce od Josefa Čapka, Kozí knížka od Terezy Říčanové, Pipi Dlouhá punčocha od Astrid Lingrenové, Z deníku kocoura Modroočka od Jiřího Koláře, knihy Václava Čtvrtka (Pohádky z pařezové chaloupky, Maková panenka a motýl Emanuel atd.) či Tatínku, ta se ti povedla od Zdeňka Svěráka.
Nejoblíbenější tituly projektu Celé Česko čte dětem naleznete ZDE.