Hlavní obsah

Jak naučit děti vycházet s penězi

Peníze nerostou na stromě a rodiče nemají bezedný měšec. Jenže vysvětlit to vlastním dětem bývá často velice těžké. Podle odborníků se nám však nějaké to úsilí včetně zatnutých zubů bohatě vyplatí. A to už u malých dětí. Nejenže budou lépe chápat finanční limity svých rodičů, ale také je tím skvěle připravíme na dospělý život.

Foto: Profimedia.cz

Kdy dát dítěti kapesné, je jistě na posouzení rodičů, často se ale doporučuje dávat pravidelně trochu peněz od první třídy.

Článek

Děti, jež jejich rodiče seznámí s konceptem koloběhu peněz již velmi brzy, mají proti ostatním výhodu. Alespoň to vyplývá ze studie doktorky Sharone Danesové. Nejlépe jsou na tom ty, jejichž finanční gramotnost podpoří později i škola.

„Pokud chcete děti naučit něco o penězích, je důležité jim nejdřív vyjasnit, odkud se berou. Že se z ničeho nic neobjevují v kapsách a peněženkách maminky a tatínka,“ vysvětluje finanční expertka Rachel Cruzeová.

„Měly by si uvědomit, že pokud člověk pracuje, zaplatí mu, a pokud nepracuje, tak ne.“ A právě opakovaně dětem ukazovat a vysvětlovat, jak spolu souvisejí práce a peníze, by mělo být to pravé.

Není to záhada, může to být hra

Jedním ze základních doporučení odborníků je nedělat z peněz a z hospodaření s nimi záhadu. „Ze zkušenosti vím, že nejlepší způsob, jak naučit děti zacházet s penězi, je přizvat je k diskusím o rodinném rozpočtu,“ radí odborník na finance Leif Kristjansen.

„Aspoň uvidí, jak zodpovědně se stavíte k placení účtů a k problémům, které se v rámci financí řeší. Děti přirozeně napodobují rodiče, a tak začnou automaticky přemýšlet nad tím, jak se peníze utrácejí a jak to minimalizovat.“

Jak naučit děti porozumět reklamě

Dítě a rodina

Je jasné, že jistým věcem mohou porozumět až starší děti. Pro začátek je tedy podle odborníka nejdůležitější, aby se k debatám o penězích a rodinném rozpočtu přistupovalo pragmaticky, bez zbytečného stresu.

Učit se dá i hrou, třeba „na obchod“. „Hry na obchůdek, kdy se za dětské peníze prodává a kupuje kde co, mají nenahraditelné zastoupení,“ myslí si Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík.

Které pojmy z financí by děti měly znát a rozumět jim

Dítě a rodina

„Můžete nakupovat a prodávat hračky, ale také kousky ovoce, na podzim přijde vhod i prodej kaštanů, v zimě se krásně prodávají rampouchy, v létě sedmikrásky či třešně. Děti si pro vás připravily vystoupení? No, tak to si ale určitě musíte na takové představení koupit lístky! Hrou se dítě naučí opravdu mnoho.“ Nenásilně si tak osahá, k čemu peníze vlastně jsou a jak se v obchodech používají.

U starších dětí skvěle fungují pokročilejší deskové hry, například Monopoly, Cestování po hradech a zámcích a spousta moderních strategických deskovek, jež u dětí školního věku rozvíjejí nejen myšlení, ale i finanční znalosti včetně schopnosti plánování.

3-5 let

Počkej, než si něco koupíš

Mezi třetím až pátým rokem života děti teprve začínají poznávat okolní svět a jeho pravidla. V tomto věku jsou už ale schopné pochopit, že někdy musejí čekat, než dostanou, po čem touží. Znáte slavný marshmallow experiment neboli žužu test?

Psycholog Walter Mischel nabídl skupině dětí jeden kousek žužu a slíbil jim, že pokud ho vydrží nesníst, dostanou k němu ještě jeden navíc. Ty děti, kterým se podařilo odolat, byly v dospělém životě úspěšnější a spokojenější.

„Odkládání potěšení na později je těžký koncept pro lidi všeho věku,“ podotýká k tomu autorka literatury o financích Beth Koblinerová. Nicméně z dlouhodobého hlediska je dobré nepodléhat okamžitým impulzům. Pokud se to naučíte už jako dítě, v dospělosti jako když to najdete. A s pomocí rodičů se takový přístup k životu dá osvojit i správným zacházením s penězi. Jak na to?

  • I utrácení peněz má svá pravidla a kategorie. Dejte svým nejmenším tři pokladničky na tři různé typy šetření: „Na útratu“, „Úspory“ a „Dávání“. Nechte svého potomka, aby peníze, jež dostane např. od prarodičů, jako dárek či za pomoc v domácnosti, rozdělil rovnoměrně na tři díly. Pokud si chce koupit třeba sladkost, vezme si drobné z pokladničky Na útratu. Na větší věci, na které je třeba šetřit déle, jsou tu Úspory. A peníze z pokladničky Dávání můžou posloužit na narozeninový dárek pro kamaráda.
  • Vymyslete se svými dětmi, na co našetří. Je lepší, pokud rodiče neplánují příliš do budoucna. Trpělivost malých dětí je omezená, těžko si vydrží rok spořit na nové kolo. Lepší je položit si otázku, co by se dalo koupit už příští měsíc. Delší čekání by je už frustrovalo, dítě by mohlo mít snadno pocit, že se svého vytouženého předmětu nikdy nedočká, a zamýšlená lekce by byla k ničemu.
  • Vezměte děti do obchodu, i když jim tam nic nekoupíte. Můžete jim vysvětlit, že dnes jste tu proto, abyste pořídili dárek pro někoho jiného. Na ně přijde řada jindy.
6-10 let

Rozhodni se, za co budeš utrácet

Další životní lekci podpoří pravidelné kapesné v daném časovém odstupu.

„Vašemu dítěti je mezi šestým a desátým rokem dobré vysvětlit, že přísun peněz je limitovaný. Když sumu utratíš, nic ti nezbude,“ říká autorka Beth Koblinerová. Pro čerstvé školáky už není pochopení tohoto konceptu takový problém.

Foto: Profimedia.cz

I kapesné si může dítě ukládat do kasičky, ale nezapomeňte, že jde o jeho peníze, a je výchovné to respektovat. Dítě musí vědět, které výdaje hradíte vy a které jdou za ním.

Tento věk je také vhodnou dobou, kdy začít zasvěcovat své potomky do tajů rodinného rozpočtu a nechat je nahlédnout do toho, jak dospěláci rozhodují o rodinných financích a jak s nimi v běžném životě fungují. Začít se dá samozřejmě zlehka. Dítě bude mít pocit odpovědnosti, bude se cítit součástí chodu rodiny a zároveň bude mít možnost dílčí věci opravdu pochopit.

  • Zainteresujte svého potomka do některých okrajových finančních rozhodnutí a začněte mu vysvětlovat, jak funguje rodinný rozpočet. Například se s ním pobavte o tom, proč kupujete levnější značku džusu, nebo mu vysvětlete, proč nekupujete některé potřeby do domácnosti hned, ale čekáte na pravidelné akce.
  • Během návštěvy supermarketu ho zaměstnejte. Místo abyste ho jako obvykle posílali pro konkrétní věci, které má přidat do košíku, dopřejte mu trochu pocitu spoluúčasti a zodpovědnosti. Dejte dítěti do ruky menší částku a pověřte ho, aby za ni vybralo třeba pečivo či sýry pro rodinu.
11-13 let

Pamatuj na důsledky

Děti mezi jedenáctým a třináctým rokem věku už jsou schopné daleko lépe chápat, že činy mají své důsledky. Ale i to, že některá rozhodnutí mohou později přinést komplikace. Na druhou stranu jsou děti v tomto věku velmi snadno ovlivnitelné a také online.

Podle některých průzkumů tráví na mobilu a počítači až šest hodin denně. Také hodně dají na názory svých vrstevníků. Chtějí značkové věci a nejmodernější techniku, aby zapadly.

  • Je možné dát dětem určitou sumu peněz, za kterou si vytoužené věci pořídí, i když za asistence rodičů. Ti se tak vyhnou nejistotě při nakupování dárků a zároveň dají dětem lepší představu o tom, co to všechno stojí.
  • Vysvětlete jim, jak fungují peníze v digitální podobě. Už by to měly být schopné pochopit. Znalost pojmů a termínů, jako jsou kredit, dluh, úroky, rozpočet, ale třeba i zcizení údajů, se opravdu vyplatí.
Kapesné?
Kdy dát dítěti kapesné, je jistě na posouzení rodičů, často se ale doporučuje dávat pravidelně trochu peněz od první třídy. „Když už se na kapesném dohodnete, dodržujte termín a výši,“ doporučuje Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík.
Rodiče mají jít příkladem a svým jednáním dávat najevo, že o svých finančních záležitostech mají přehled. „Nedovolte, aby vám dítě připomínalo, že už je to druhý týden, co kapesné nedostalo.“
I kapesné si může dítě ukládat do kasičky, ale nezapomeňte, že jde o jeho peníze, a je výchovné to respektovat. „Dítě musí vědět, které výdaje hradíte vy a které jdou za ním.“ Peníze na školní obědy, tramvajenku nebo školní exkurzy do nich nepatří.
Máte víc dětí a myslíte, že byste je měli v tomto ohledu podělit stejně? Raději s tím počkejte. „Nedávejte kapesné automaticky mladšímu dítěti,“ nabádá Štrougalová. Daleko smysluplnější je vysvětlit mu, že do něj musí dorůst.
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám