Článek
Přitom jedna kniha měsíčně zůstává jako norma měřítkem čtenářské aktivity i v pozdějších letech, kdy by se nejen měla rozšířit schopnost dětí číst, ale i jejich zájem o další témata.
Deset procent dětí se přitom podle svých slov nudí a když jsou doma, nedělají nic, 30 procent dětí se v takovéto situaci ocitá dokonce několikrát týdně.
Polovina dětské populace, jak vyplývá z průzkumu, hraje či surfuje na počítači několikrát týdně, čtvrtina dětí denně. Průměrně stráví český školák 1,4 hodiny volného času u počítače. Děti, které žijí na venkově, tráví u počítačů podstatně méně času než děti ve městech.
Děti kolem 14 let sledují televize nejvíce
Přes polovinu dětské populace sleduje denně televizi, tráví u ní 1,6 hodiny denně. Nejvíce se na televizi dívají děti kolem 14 let, nejméně jedináčci žijící jen s jedním rodičem.
Pokud dítě může sledovat televizi bez omezení, knihu do ruky nikdy nevezme, vyplývá ze studie.
Největší motivací ke čtení je rodina, pak škola. Zájem o knihu, tištěný text, může posilovat předčítání malým dětem, klíčová je však komunikace s rodiči, společně trávené chvíle, společné hovory, tvrdí psychologové.
Počítač a televize nejsou nepřátelé
Počítač ani televize však nejsou nepřátelé dětí, naopak, mohou při jejich výchově výrazně pomoci.
Sledování televize bez omezení a výběru programů je ale pasivní, děti žijí ve virtuálním světě, který nerozvíjí jejich fantazii, svět se jim zplošťuje, jsou ochuzeny o množství osobních prožitků, shodují se psychologové.
Obdobně kritičtí jsou psychologové i k počítačovým hrám a k surfování po internetu. Je to pasivní způsob trávení volného času, varují. K tomu se připojují i dietologové. Pasivní sledování televize či počítačové hry jsou často spojeny s nezdravým stravováním, konzumací chipsů či sladkostí. Pasivní zábava u televizorů či obrazovek počítačů může mít na svědomí i úbytek citovosti ve vztazích k ostatním lidem.
Základem je komunikace
Základní a nejúčinnější obranou proti tomu, aby se z dětí nestali počítačoví a televizní maniaci, které nezajímá nic jiného, je zdravá, funkční rodina, kde komunikace rodič - dítě není nahrazena komunikačním vzorcem dítě - počítač.
Rodina, kde panují otevřené, přátelské vztahy, rodiče mají na dítě čas, nemá většinou závažné výchovné problémy. V takových rodinách děti i více čtou, protože je to docela obyčejně baví. Rodiče jim totiž otevřou kouzelný svět tištěného slova. Studie ale přinesla i pozitivní zjištění - stoupá zájem o různé zájmové kroužky. Na prvním místě umělecké, na druhém sportovní. Pouze deset procent českých dětí nechodí do žádného zájmového kroužku