Článek
Část pozůstalých a přeživších ale postup úřadů kritizuje. Nebere podle nich dostatečně v potaz odpovědnost soukromých společností, které se podílely na projektování, výstavbě a údržbě mostu na lince mexického metra číslo 12.
Prokurátorka Ernestina Godoyová o chystané obžalobě informovala den před prvním výročím tragédie. Desítka lidí si vyslechne obžalobu z neúmyslného zabití, újmy na zdraví a způsobení škod. Godoyová uvedla, že pád mostu způsobily „chyby při výstavbě“ i při projektování. Most se zřítil ani ne deset let po vybudování.
Prokurátorka také vyzvala pozůstalé a přeživší, aby se připojili k dohodě o odškodnění, jež bude vyplácet stavební firma CICSA, kterou vlastní jeden z nejbohatších mužů na světě Carlos Slim. V dohodě, jejíž znění nebylo zveřejněno, firma zdůrazňuje, že vyplacením odškodného nepřiznává jakýkoliv podíl na vině za pád mostu, uvedl El País. Godoyová tvrdí, že k dohodě se připojilo na 90 procent poškozených.
Kvalitu ovlivnila korupce
Skupina pozůstalých po 12 obětech se ale k dohodě nepřidala a postup úřadů kritizuje. „Nechtějí ale více peněz,“ řekl deníku jejich advokát Téofilo Benítez. Podle něj oficiální vyšetřování už dlouhé měsíce nezaznamenalo žádný posun. Vypracované posudky podle skupiny pozůstalých ukazují, že na pád mostu měly vliv chyby při projektování, výstavbě i údržbě.
Kvalitu díla podle nich negativně ovlivnila korupce. „Můžete zapomenout na jeden či dva šrouby, ale když jich chybí sto, tak se to nazývá korupce,“ uvedl advokát. Své závěry zveřejnila dnes i protikorupční iniciativa MCCI, která poukázala na chyby ve vyšetřování. Podle ní například zmizely některé klíčové vzorky, které byly poslány na analýzu do zahraničních laboratoří.
Metro v Mexiku se zřítilo i s nadjezdem na ulici, 20 mrtvých
Kauza je velice ožehavá nejen kvůli zapojení firmy Carlose Slima. Linka metra, která kvůli vysokým nákladům na výstavbu získala přezdívku „zlatá“, se začala budovat a vstoupila do provozu během vlády blízkých spolupracovníků současného prezidenta Andrése Manuela Lópeze Obradora, jenž si buduje obraz tvrdého bojovníka proti korupci.
Nynější ministr zahraničí Marcel Ebrard stál v čele mexického hlavního města v letech 2006 až 2012, kdy linka 12 začala fungovat.