Článek
Všichni ze 48 mrtvých studentů měli na sobě záchranné vesty a byli nacpaní v jediné kajutě, uvedl kapitán jihokorejského námořnictva Kim Jin-Hwang. To, že byli ve stejné místnosti, podle jeho slov naznačuje, že se do ní dostali ve chvíli, kdy se loď začala naklánět.
„Je to velmi stresující,“ uvedl Kim Jin-Hwang s tím, že potápěči navíc čelí kritice, že jejich práce probíhá příliš pomalu.
Záchranáři v pátek také objevili těla dvou dalších studentů, chlapce a dívky, kteří byli připoutaní lanky záchranných vest k sobě. Pravděpodobně tak chtěli zabránit tomu, aby se od sebe odloučili, až se dostanou z potápějícího se trajektu do moře, uvedla agentura Reuters.
„Začal jsem plakat, když jsem si uvědomil, že se od sebe nechtěli oddělit, uvedl potápěč, který jejich těla objevil.
Chyby při identifikaci mrtvých
Počet potvrzených obětí katastrofy v pátek vystoupal na 183. Podle jihokorejských úřadů se stále pátrá po 119 pohřešovaných. Vláda také přiznala omyly při identifikaci mrtvých. Britský The Guardian uvedl, že rodinám byla omylem předána těla cizích lidí, nikoli mrtvých příbuzných.
Vláda proto změní proces identifikace, aby zabránila dalším záměnám. Jihokorejská média uvedla, že některé rodiny omyl zjistily až při pohřbu. Napříště úřady těla rodinám definitivně vydají jedině po testu DNA nebo po jednoznačné identifikaci s pomocí otisků prstů či stomatologického záznamu.
Pokud budou ostatky identifikovány jenom na základě popisu osoby, mohou se sice rodině předat, ale jenom dočasně. Permanentní bude tento krok jedině po potvrzení některou z oficiálních identifikačních metod.
Příčinu havárie má odhalit simulace
Na vyprošťování těl pracují stovky potápěčů. [celá zpráva]
Na palubě lodi, která se převrátila 16. dubna, bylo v době nehody 476 lidí, zachránit se podařilo jen 174 z nich. Většina cestujících byli studenti jedné střední školy, kteří byli na školním výletě.
Kvůli podezření ze zavinění nehody policie zatkla, případně vyšetřuje už dvacet z devětadvaceti členů posádky. Většině posádky se podařilo zachránit.
Agentura Reuters uvedla, že loď byla značně přetížená. Vezla minimálně třikrát větší náklad, než bylo pro ni doporučené.
Prokurátor v pátek prohlásil, že na nehodě mohl mít podíl náhlý manévr při obratu lodi, špatně zabezpečený náklad, nástavby provedené na plavidle dodatečně pro zvýšení jeho kapacity a také vodní proudy. Co přesně nehodu způsobilo, podle něj odhalí posudky expertů a simulace.