Článek
Vzhledem k tomu, že podle posledních hypotéz se letoun zřítil do Indického oceánu v místě svého maximálního doletu, je podle britského listu Daily Mail pravděpodobné, že stroj letěl neřízený, když posádku otrávily spaliny z požáru.
Deník citoval zkušeného kanadského pilota Chrise Goodfellowa, který je přesvědčen, že v poslední fázi boeing nikdo neřídil, protože posádka byla v bezvědomí nebo po smrti. Předtím se ale podle něj snažila dělat vše, aby vyřešila požár na palubě, když pilot zatočil a prudce sestoupil z desetikilometrové výšky, protože v případě požáru se doporučuje letět níž, a zamířil na nejbližší letiště.
„My, staří piloti jsme byli vždy cvičeni, abychom pořád věděli, kde je nejbližší letiště,“ uvedl Goodfellow a dodal: „Když jsem viděl obrátku doleva s jasným dalším směrem, věděl jsem, že mířil na letiště.“
Na mapách zjistil, že nejbližším letiště je Palau Langkawi, které má dráhu dlouhou 3900 metrů. Letoun by se tam dostal snáze, než kdyby se vracel do Kuala Lumpuru.
Sám jednání pilota ocenil: „Pilot udělal vše správně. Byl konfrontován s nějakou významnou mimořádnou událostí na palubě, které ho vedla k tomu, aby se okamžitě vrátil na nejbližší letiště.“
Ve hře je i varianta prudké dekomprese
Podle něj zřejmě došlo na palubě k požáru. Mohlo jít o zkrat, ale také mohla doutnat pneumatika na některém z podvozkových kol, protože start byl dlouhý a teplota vysoká. Vyloučit nelze ani zahoření přepravovaných lithium-iontových baterií. [celá zpráva] Nakonec ale spaliny posádku zřejmě přiotrávily. Podivné však je, že pilot nevyslal nouzový signál.
Daily Mail proto zmiňuje i další možné hypotézy. Mohla explodovat bomba nebo něco jiného v nákladovém prostoru, což způsobilo prudkou dekompresi. I při té se rychle sestupuje do nižší letové hladiny. V tomto případě by posádka nemusela mít ani čas vyslat signál may day.
Bez trosek jde jen o virtuální hypotézy
Australský ministr obrany David Johnston v úterý jasně řekl, že dokud se nevyzvednou trosky, u nichž se jasně prokáže, že pocházejí ze ztraceného boeingu, jakákoliv informace o letadle zůstává pouhou spekulací.
„Bodem zlomu pro nás bude, když vylovíme nějakou trosku z oceánu a identifikujeme ji jako součást onoho letadla,“ řekl AFP na základně australského letectva RAAF Pearce, ležící severně od Perthu. „Než vyzvedneme pozitivně identifikovanou trosku, je všechno jen virtuální spekulací.“
V úterý však bylo kvůli mizernému počasí ve vytipované oblasti pátrání přerušeno, protože vítr byl moc silný a ohrožoval by pátrací letadla. [celá zpráva]
Velitel letectva Mark Binskin se vyjádřil i k britským satelitním datům, na jejichž základě malajsijský premiér Najib Razak uvedl, že stroj havaroval a lidé na palubě nepřežili. Podle něj „jistěji indikují, že se zřítil na jihu Indického oceánu“.
Dodal, že zatím ani nezačalo hledání jehly v kupce sena: „Stále se pokoušíme určit, kde ta kupka sena je.“
Čína kritizuje Malajsii
Čínský list The Beijing New kritizoval malajsijské úřady za zveřejnění informace o smrti cestujících: „Pořád tu chybějí důkazy. A protože malajsijské úřady už dříve zveřejnily zavádějící informace, je pochopitelné, že jsou tu výhrady k jejich závěrům.“ [celá zpráva]
Jasné důkazy požadovala stovka demonstrujících příbuzných před malajsijským velvyslanectvím v Pekingu. Bratr Američana Phillipa Wooda, který byl na palubě, řekl podle BBC: „Lidé používají obraty ,jsme si absolutně jisti, že letadlo havarovalo‘, ale nemají vrak.“
Protest se uskutečnil, i když obecně nejsou demonstrace v Číně povoleny. Nakonec musela zasáhnout policie.
Malajsijský premiér Razak se hájil v parlamentu: „Neskrýváme žádné informace před rodinami a veřejností.“
Ministr obrany Hishammuddin Hussein obhajoval na brífinku pondělní oznámení. Oznámil, že společnost Inmarasat, zaměřená na satelitní komunikaci, porovnávala data ze šesti Boeingů 777. Uvedla, že u zmíněného letounu došlo k přerušení potvrzování polohy: „Někdy mezi 0:11 a 0:15 UTC letadlo nebylo už schopno komunikovat s pozemní stanicí. To odpovídá maximálnímu doletu letadla.“
Podle něj existuje ještě „důkaz o částečné komunikaci mezi letadlem a pozemní stanicí v 0:19 UTC”.
„V 1:15 UTC už nebyla zachycena žádná odpověď letadla, když pozemní stanice, vyslala další signál,” dodal ministr.