Hlavní obsah

Souboj o vrak. USA se bojí, že se Číňané dostanou k havarovanému letounu první

Americké námořnictvo se snaží vyzvednout ze dna Jihočínského moře havarovaný bojový letoun F-35C dříve, než se k němu dostanou Číňané. Letadlo havarovalo v pondělí při přistání na palubě letadlové lodi USS Carl Vinson a skončilo v moři. Jeho pilot se katapultoval. Čína popírá, že by o vrak měla zájem, i když je nabitý nejmodernější technologií.

Foto: Kham, Reuters

USS Carl Vinson

Článek

„Jsme si plně vědomi hodnoty F-35,“ uvedl mluvčí Pentagonu John Kirby. „Budeme pokračovat v pokusech vyzvednout letadlo s ohledem na bezpečnost, ale samozřejmě s ohledem na národní bezpečnostní zájmy,” dodal.

O významu vyzvednutí vraku mluvil pro server NavyTimes i bývalý příslušník americké námořní pěchoty Mark Cancian, který nyní působí ve Středisku pro strategická a mezinárodní studia.

„Je to naše nejpokročilejší letadlo, má na palubě veškerou elektroniku, kterou by naši soupeři měli moc rádi v rukou. Potřebujeme se ujistit, že ji mít nebudou,“ uvedl Cancian. Dodal, že Jihočínské moře není hluboké, takže by to neměl být problém, zvlášť když se stroj neroztříštil.

Americká stíhačka F-35 havarovala při přistání na letadlovou loď

Svět

Čína: Nemáme zájem

Mluvčí čínského ministerstva zahraničí popřel, že by měla Čína zájem vyzvednout vrak nejmodernějšího amerického letadla plného utajovaných zařízení.

„Nemáme zájem o jejich letadlo,“ řekl Žao Li-ťien. „Vyzýváme zmiňovanou zemi, aby dělala věci, které přispívají k regionálnímu míru a stabilitě, než aby ukazovala v regionu svaly. Není to poprvé, co mají USA nehodu v Jihočínském moři,“ dodal mluvčí.

O nehodě na palubě lodi USS Carl Vinson nebylo zatím zveřejněno mnoho podrobností, ale podle Canciana to vypadá, že stroj přepadl po nepovedeném přistání přes okraj paluby. Naznačuje to vyjádření námořnictva, že paluba utrpěla jen povrchová poškození. F-35C je upravená verze amerického bojového letadla F-35 upravená pro provoz na letadlových lodích, takže má zesílenou konstrukci.

Strach vede k vyzvedávání vraků 

USA nezveřejnily, kde přesně došlo k nehodě, která si vyžádala sedm zraněných včetně pilota. Čína si však klade nepodložené nároky na 90 procent rozlohy Jihočínského moře, i když část už zamítl mezinárodní soud v Haagu. Jeho verdikt Peking neuznává.

Dá se čekat, že Číňané budou proti vyzvednutí vraku protestovat a budou ho monitorovat.

Z obav, aby se k vyspělé technologii nedostal protivník, vyzvedli v prosinci Britové s pomocí amerického námořnictva havarovanou F-35B ze dna Středozemního moře, kde skončila loni v listopadu po nepovedeném startu.

Trosky své F-35A, která spadla v roce 2019 do Pacifiku, vyzvedli i Japonci.

Britové našli v moři zřícený letoun F-35B. Teď spěchají, aby ho neobjevil nikdo další

Evropa

Americké námořnictvo vyzvedlo i havarovanou helikoptéru MH-560S, která se v lednu 2020 zřítila do Filipínského moře a nacházela se v hloubce 3,6 kilometru. Podle Canciana se vraky vyzvedávají nejen kvůli tomu, aby se nedostala palubní elektronika do rukou protivníků, ale také aby se zjistily příčiny havárie.

Obavy z čínských kroků panují od roku 2001, kdy Číňané prozkoumali letoun pro elektronický průzkum EP-3C Orion, jenž po kolizi s čínskou stíhačkou musel nouzově přistát na ostrově Chaj-nan. Čtyřiadvacetičlennou posádku vyslýchali, než ji po deseti dnech propustili.

Výběr článků

Načítám