Hlavní obsah

Pád airbusu přežilo dítě

Novinky, CNN, BBC, aš, pst, Brisbane Times
Moroni
Aktualizováno

Týmům pátrajícím po pasažérech jemenského letadla, které se v noci z pondělí na úterý zřítilo do Indického oceánu u Komorských ostrovů, se podařilo zachránit jednoho z cestujících. Agentury AP a AFP uvádějí, že jde o dítě. Na palubě zříceného Airbusu A310-300 jemenských aerolinií cestovalo z jemenské metropole Sanaá na Komory 153 lidí.

Foto: PHILIPPE LAURENSON, Reuters

Příbuzní a přátelé cestujících Airbusu A310-300 v krizovém centru na letišti Marignane v Marseille

Článek

"Jedno dítě je naživu a my doufáme, že najdeme další," řekl agentuře Reuters po telefonu Muhammad Sumajrí, zástupce jemenské letecké společnosti. Dítě bylo převezeno do nemocnice. Spekulovalo se, zda zachráněné dítě je pětiletý chlapec, či 14-letá dívka. V podvečer vyšlo najevo, že jde o dívku.

"Letadlo se 142 pasažéry a 11 členy posádky havarovalo v ranních hodinách několik námořních mil od Komorských ostrovů," řekl mluvčí letecké společnosti Yemenia Air. "Většinu cestujících tvořili Francouzi nebo obyvatelé Komor," dodal. Podle AFP bylo Francouzů 66. Mezi pasažéry byly tři děti.

Na místě havárie zasahují záchranné lodě z Komor i Madagaskaru. Do hledání přeživších se zapojilo i francouzské letectvo a námořnictvo. Stroj se zřítil asi dvacet kilometrů od břehu.

"Letadla nalezla trosky na předpokládaném místě pádu," uvedl pro agenturu Reuters Ibrahím Kássim z bezpečnostní organizace ASECNA. Na místo havárie byly vyslány lodě. Záchranáři pak našli jednoho přeživšího a vyzvedli tři těla.

Airbus A310 jemenského Sanaá do komorské metropole Moroni odstartoval v pondělí 21:26 místního času. Let 626 měl trvat čtyři a půl hodiny.

Příčina nehody není známa. Podle nepotvrzených zpráv se letadlo pokusilo neúspěšně přistát na letišti u komorské metropole, ale pilot nakonec přistávací manévr zrušil a náhle spadl do moře. 

Foto: Gonzalo Fuentes, Reuters

Přátelé a příbuzní pasažérů jemenského airbusu se shromáždili v krizovém centru na pařížském letišti Charlese de Gaulla.

"Stále nemáme informace o příčině nehody," sdělil agentuře Reuters zástupce jemenských aerolinek Muhammad Sumajrí. "Počasí bylo drsné - silný vítr a rozbouřené moře. Rychlost větru naměřená na letišti byla 61 kilometrů za hodinu. Roli mohly sehrát i další faktory," dodal.  Povětrnostní podmínky nebyly v oblasti dobré již několik dní.

U havarovaného airbusu zjistili závady

Příčina nehody není zatím známa, ale francouzské ministerstvo dopravy uvedlo, že při kontrole v roce 2007 byly u havarovaného letounu zjištěny závady. „U tohoto Airbusu A310 byla provedena v roce 2007 inspekce ze strany DGAC (francouzský úřad pro bezpečnost v dopravě). Zjistilo se několik závad. Od té doby se letoun nevrátil do Francie,“ řekl ministr dopravy Dominique Bussereau, který nepřímo naznačil, že možná nebyl opraven.

Podle něj sice není jemenská letecká společnost na černé listině, ale musela se zodpovídat před komisí EU pro bezpečnost. U jejích letadel jsou nařízené přísnější kontroly. Po havárii vyzvala EU k vytvoření celosvětové černé listiny leteckých dopravců, kteří nedodržují bezpečnostní standardy.

Souostroví Komory, tvořené třemi ostrovy, leží 300 km severozápadně od Madagaskaru v Mosambickém průlivu.

Pro Airbus je to již druhá tragédie v krátké době po sobě: 1. června se zřítil Airbus A330 letecké společnosti Air France na lince z brazilského Rio de Janeira do Paříže s 228 lidmi na palubě. Příčiny tohoto neštěstí jsou stále nejasné.

Během několikatýdenního pátrání brazilského a francouzského námořnictva se podařilo objevit, jen kusy letadla a těla 50 pasažérů. Šance, že se podaří objevit černou skřínku se záznamy o letu, se rozplývají. Po měsíci přestanou černé skříňky vysílat signál, podle kterého by se daly najít.  [celá zpráva]

Firma Airbus

Airbus vznikl postupnými fúzemi firem z Francie, Německa, Španělska a Británie. Základnu má ve francouzském městě Toulouse. V současnosti je největší leteckou společností světa, co do počtu zakázek je jejím největším konkurentem Boeing.

Nyní spadá částečně pod francouzsko-německo-holandskou zbrojní společnost EADS (Evropská společnost pro letectví a vesmír)  a částečně pod britský koncern BAE Systems.

Nejnovějším strojem společnosti je Airbus A380, který je zároveň i největším civilním letounem. Pojme až 550 cestujících a poprvé byl představen v roce 2005, kdy se konal první zkušební let. První komerční let se uskutečnil v říjnu 2007, kdy se stojem začaly létat aerolinky Singapore Airlines.

Související témata:

Výběr článků

Načítám