Článek
„Rozhodly o tom současné meteorologické podmínky, vysoké vlny a špatná viditelnost,“ uvedlo ve své zprávě Společné koordinační centrum pátrání, podle kterého by „jakékoli pátrání ze vzduchu bylo neefektivní a potenciálně nebezpečné“.
Lodě v pátrání pokračují, jak bylo naplánováno, a po deváté se dálkově ponořila miniponorka Bluefin-21. Ta ale zatím nenašla žádné stopy po černých skříňkách ani po troskách letadla. Středisko pro koordinaci pátrání podle agentury AP sdělilo, že ponorka prozkoumala více než 80 procent z vytyčené zóny o rozloze 310 kilometrů čtverečních.
Oblast byla určena na základě opakovaně zachycených signálů, o nichž se předpokládalo, že pocházejí z černých skříněk. Místo navíc odpovídalo tomu, kde byla naposledy zachycena odpověď letadla družici zajišťující mobilní komunikaci přes satelit.
Ve středu Bluefin ukončí prohledávání vytipované oblasti, kde se předpokládalo, že by černé skříňky mohly být. Roste proto tlak na další strategii pátrání.
Nejdražší pátrání v historii aviatiky
Už minulý týden se spekulovalo o ukončení nebo výrazném omezení pátrání, které je dosud nejnákladnější v historii letectví. Austrálie dosud náklady nezveřejnila, ale malajsijský letecký expert Ravikumar Madavaram ze společnosti Frost & Sullivan Asia Pacific odhadl, že Malajsie, Čína a Austrálie za ně utratily už 100 miliónů dolarů.
„Je obtížné teď říci, kolik činí náklady, ale rozhodně je to největší operace v historii a co do nákladů by mohla být nejdražší,“ uvedl pro AFP.
V soboru CNN odhadla, že by prodloužené pátrání a vyzvednutí trosek za přispění dalších privátních firem mohlo přijít na 234 miliónů dolarů. Malajsie by si přitom přála nasazení více ponorek.