Hlavní obsah

Kde byl kapitán a proč loď prudce manévrovala? Potopení trajektu obestírají nejasnosti

Soul

Potopení jihokorejského trajektu obklopuje stále více záhad. Naposledy dění rozvířila zpráva, že kapitán v době tragédie nebyl na můstku a loď řídil třetí důstojník. Navíc chvíli před potopením provedla loď prudký obrat, jehož příčinu dosud nikdo z velících důstojníků nevysvětlil.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Pátrání po pohřešovaných z potopeného trajektu probíhá na vodě i ze vzduchuVideo: Reuters

Článek

Podle standardů platných v Jižní Koreji čelí kapitán I Čun-sok trestnímu stíhání. V době neštěstí a evakuace totiž měl být podle směrnic na můstku a velet záchranným pracím. Tak tomu ale nebylo.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Příbuzní pohřešovaných z potopeného trajektu se modlí za jejich návratVideo: Reuters

„Byl to třetí důstojník, kdo byl v době nehody u kormidla. Kapitán I Čun-sok trajekt v době, kdy se dostal do potíží, neřídil,“ uvedla státní prokuratura a potvrdila, že kapitána vyšetřuje. „I když přeživší členové posádky podávají odlišná svědectví, kapitán je podezřelý z toho, že z neznámých důvodů opustil svůj můstek,“ doplnil úřad.

Kapitán potopeného trajektu se omluvil příbuzným pohřešovanýchVideo: Novinky/Reuters

Záhada kolem prudkého obratu

Vyšetřování se nyní také zaměřuje na přepis konverzace posádky s dispečerským pracovištěm. Vyplývá z něj, že kapitán nařídil evakuaci lodě 35 minut po vyslání nouzového signálu. Pozemní řízení přitom doporučovalo přípravu na evakuaci už za pět minut. Člen posádky ovšem na to odpověděl, že "se lidé hýbou s obtížemi".

Jen zhruba šest minut před signálem navíc loď provedla prudký obrat. Zatím ale není jasné, zda šlo o manévr posádky nebo zda na to měl vliv vnější faktor.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Záběry z vnitřku potopeného trajektu Video: Reuters

Po pěti hodinách byla už loď téměř celá pod hladinou a záchranářům se podařilo dopravit do bezpečí necelé dvě stovky lidí. Na palubě bylo celkem 475 lidí. Úřady v pátek nově potvrdily 28 mrtvých, po 268 lidech se stále pátrá. Na palubě byla 29členná posádka, z níž se zachránilo 20 lidí. [celá zpráva]

Kapitán i společnost, jíž loď patří, se sice omluvili, avšak rodiče dětí jsou rozhořčeni postupem posádky, ale i úřadů.

„Nikdo nám nic neřekl o tom, co se stalo. Dokonce do středečního večera nestihli zprovoznit ani středisko pomoci. Naše děti křičí v ledové vodě o pomoc, prosím, pomozte nám je zachránit,“ řekl BBC zástupce skupiny příbuzných.

Loni dokončili nové kabiny

Vyšetřovatelé si v pátek odnesli ze sídla společnosti Čchonghečin v Inčchonu veškeré dokumenty týkající se plavidla. Firma provozuje pět lodí a loni vykázala ztrátu v přepočtu 15 miliónů korun. Patří dvěma synům majitele jiné lodní společnosti, která zkrachovala v roce 1997.

Plavidlo bylo vyrobeno v Japonsku v roce 1994 a operátor na něm nechal po odkoupení přistavět kabiny ve třech patrech. Toto rozšíření bylo provedeno v letech 2012 a 2013 a váha plavidla se tak zvýšila o 187 tun, jeho kapacita pro převoz osob o 117 míst. Ve chvíli ztroskotání na něm bylo místo pro 921 lidí.

Britský odborník na stavbu lodí Ian Winkle sdělil agentuře AP, že podobné přestavby plavidel jsou běžné. Stabilitu lodě taková úprava nemohla podle něj moc ohrozit.

Související články

Výběr článků

Načítám