Článek
„Začala nová éra nezávislé obrany. Je to historický moment ve vývoji (jihokorejského) leteckého průmyslu,“ řekl při roll outu prototypu KF-21 ve výrobní hale firmy Korean Aerospace Industries prezident Mun.
Dvoumotorový stroj nese název Borame (mladý jestřáb). Tvarem nápadně připomíná americké bojové letouny páté generace F-22 Raptor a F-35 Lightning II. Má dvojitou svislou ocasní plochu, plovoucí výškovku a z ostrých lomených ploch je patrné, že má i charakteristiky stealth, takže je obtížněji zjistitelný radary.
„KF-21 je prvním bojovým letounem vyrobeným domácí technologií a naznačuje, že je Jižní Korea nyní schopna sama vyvinout vyspělé bojové letadlo. Bude to také milník pro vývoj lepších bojových letadel a použití doma vyvinutých zbraní,“ uvedla ve stanovisku kancelář pro pořizování obranných zařízeni DAPA.
Čistě korejský však letoun není, jihokorejského původu jsou asi dvě třetiny konstrukce, americké nebo evropské budou motory. Na vývoji se podílí firma Lockheed Martin, které se podílela i na vývoji lehkého bojového a cvičného stroje F-50 Golden Eagle odvozeného z F-16.
Nový letoun vzniká ve spolupráci s Indonésií, která financovala 20 procent nákladů na vývoj. Vývoj vlastního moderního nadzvukového bojového letadla byl oznámen v roce 2001. Cílem bylo vyvinout stroj, který bude svými schopnostmi stealth překonávat kvalitami Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale, ale jejich vlastnosti stealth nebudou tak dobré jako u strojů páté generace F-35. Stroj nemá zbraně uložené ve vnitřních šachtách, je proto označován za letoun 4,5 generace.
Návrhů bylo několik, jeden připomínal stroj F-35, ale byl poháněný dvěma motory, další evropské konstrukce s kachními plochami a jeden počítal s jednomotorovou koncepcí, jež by vycházela levněji. Ten ale nevyhovoval pro rozlehlé prostory Indonésie a dva motory kvůli bezpečnosti a větší nosnosti upřednostňovalo i korejské letectvo.
Po pojížděcích zkouškách by měl následovat první let. Vzniknout by mělo šest prototypů, tři by měly být hotové do konce tohoto roku a další tři do půlky příštího, jak plyne z programu DAPA.
Po ukončení letových testů by měla být zahájena sériová výroba. Prvních čtyřicet kusů by mělo být ve výzbroji v roce 2028, v roce 2032 by jich už mělo mít jihokorejské letectvo 120. Nahradí stárnoucí americké stroje F-4 Phantom a F-5. Bude ale levnější než stroje F-35, jichž si Soul objednal 40.
Když začne hromadná výroba, vytvoří se 100 000 nových pracovních místa,“ řekl prezident Mun. Stroj by měl Jižní Koreji přinést značné zisky zvláště v případě, že bude úspěšně exportován, Spekuluje se o případném prodeji na Filipíny nebo do Thajska a možná i do Iráku.