Článek
Věž ztratila spojení s letadlem letícím do západosibiřského Surgutu dvě minuty po startu po půl šesté ráno moskevského času (po půl čtvrté SELČ). Letoun se zřítil dva kilometry od letiště na pole u vesnice Gorkovka. Po dopadu se rozlomil na tři části a trosky se vzňaly.
Problémy nastaly hned po startu. "Letoun se dostal do výše sto metrů a v 5:35 moskevského času s ním bylo přerušeno spojení," uvedl jeden z vyšetřovatelů a dodal: "Technické problémy měl stroj už při vzletu a posádka se zřejmě rozhodla pro nouzové přistání."
Na palubě dvoumotorového turbovrtulového stroje ATR-72 bylo 39 pasažérů a čtyři členové posádky.
Z trosek se podařilo zachránit 12 lidí, které přepravili záchranáři helikoptérami do ťumeňské nemocnice, stav nejméně pěti je kritický. Mají mnohočetná zranění a hluboké popáleniny. Protože přeživších bylo později uvedeno jen 11, jeden zřejmě zemřel. Z trosek stroje bylo zatím vyproštěno 16 těl.
Na místě havárie zasahuje přes 230 hasičů, záchranářů a zdravotníků s těžkou technikou. Požár trosek se již podařilo uhasit.
Nehoda se vyšetřuje
Příčina nehody zatím známa není. Vyšetřovatelé pracují se dvěma hypotézami. "V tuto chvíli se vyšetřování prioritně zaměřuje na dvě verze příčiny nehody u Ťumeně - na chybu pilota a na technickou závadu," řekl představitel úřadu vyšetřujícího letecké nehody Vladimir Markin.
Středisko záchranných operací oznámilo, že se podařilo nalézt obě černé skříňky. O jejich stavu se agentury nezmiňují. Toto záznamové zařízení je nicméně konstruováno tak, aby zkázu letadla přečkalo.
Stroj vyrobil francouzsko-italský výrobce letadel ATR. UTair využívá osmnáct strojů ATR dvou verzí.
Jedna z posledních nehod letadla tohoto typu se stala v listopadu 2010 na Kubě, zahynulo všech 68 lidí na palubě. Vyšetřovatelé tehdy za příčinu havárie označili kombinaci špatného počasí a špatných rozhodnutí posádky.