Hlavní obsah

Ukrajinci bojkotují „Moskevský“ salám

Názvy potravin změnila v posledních třech měsících řada ukrajinských výrobců potravin. Ruská invaze na Ukrajinu vypudila z trhu kdysi oblíbený salám „Moskevský“, sýr „Ruský“ a další produkty, jejichž názvy se neměnily od sovětských časů. Podle ukrajinských médií válka vyburcovala nový „vlastenecký trend“ v domácí gastronomii.

Foto: Profimedia.cz

Mnoho masných výrobků muselo dostat nové názvy neodkazující na Rusko, aby si je Ukrajinci začali opět kupovat. Ilustrační foto

Článek

„V obchodech Sumské oblasti začala masová ‚derusifikace‘ produktů spojených se zemí okupanta. Od té doby, co Moskva rozpoutala válku, o dříve populární salámy a sýry není zájem. Aby se nekazily, dostaly nové názvy. Podle prodavačů to byl dobrý marketingový trik,“ informovala televize TSN.

Na regálech se tak objevil sýr „antiruský“, salám „antimoskevský“ či „antiostankinský“. Výrobci přišli i s párky s moderním názvem „javelinky“ a „bayraktarky“, podle názvu amerických střel či tureckých dronů, které Ukrajina dostává pro posílení obrany proti ruské agresi. Populárním názvem pro chléb je pak „Paljanycja“, původní ukrajinské označení pro bochník, které prý ruští vojáci po vpádu nedokázali vyslovit.

Ani příslib jídla nezlákal Ukrajince na okupovaných územích na oslavy Dnů Ruska

Evropa

Banderovská uzenina je novinkou

Zatímco produkty s „ruskými“ názvy zákazníci v obchodech ignorovali, nové výrobky jdou prý na dračku. „Výrobci masově nabízejí spotřebitelům vlasteneckou produkci. Salám s názvem ‚Smrt moskalům‘ si zákazníci tak oblíbili, že se ho nedostává,“ upozornil pořad Fakty v televizi ICTV.

Název uzeniny, odkazující na hanlivé označení ruské národnosti i na známé nacionalistické heslo, nahrazuje známou značku Moskovska kovbasa (moskev­ský salám). Výrobce prý po uvedení produktu na trh musel výrazně navýšit produkci.

Polští pivovarníci nasadili proti Rusku butylku piva

Zahraniční

„Testovací várku salámu si rozebrali sami zaměstnanci,“ řekl reportér. Továrna v Čerkaské oblasti se nyní chystá rozšířit sortiment. Novinkou, která se má stát dalším „strašákem pro Rusy“, bude „Kovbasa banderivska“ (banderovský salám). Název souvisí se jménem ukrajinského nacionalistického vůdce z minulého století Stepana Bandery. Výrobna uzenin v Charkovské oblasti pojmenovala své salámy tradičním pozdravem „Sláva Ukrajině!“.

Právě bojem proti „nacionalistické ideologii“ Moskva mimo jiné motivovala svou invazi na Ukrajinu a reakce producentů potravin je prý svéráznou „odvetou“. Televize 5.ua podotkla, že během nynější války začala „masová dekomunizace“ názvů potravinářských produktů, které se setrvačně udržovaly i navzdory osmiletému válečnému konfliktu na Donbasu.

Výběr článků

Načítám