Článek
Velitel speciálu Arkadiusz Protasiuk, který se nakonec rozhodl přistát, byl druhým pilotem na palubě speciálu, letícího za války do Gruzie. Kapitán letadla tehdy odmítl splnit rozkaz prezidenta a nepřistál v Tbilisi. Kaczyński mu po dosednutí sdělil: „To si ještě vyřídíme.“
Ministr obrany se pilota obviňovaného ze zbabělosti zastal a vyznamenal jej. O měsíc později se šéf parlamentního klubu strany Právo a spravedlnost Przemyslaw Gosiewski ptal ministra obrany: „Má pilot právo odmítnout rozkaz nejvyššího velitele ozbrojených sil Polské republiky?“
Pacewicz také zmiňuje, že Protasiuk měl v prosinci 2008 pilotovat tupolev, s nímž měl prezident letět na summit NATO do Bruselu. Údajně byl nemocný a bral antibiotika, takže neletěl.
„Major Protasiuk zřejmě cítil, že potřetí nesmí prezidenta zklamat,“ spekuluje Pacewisz a dodává: „Možná konal pod tlakem času i rostoucího napětí. V mlze vlastních pochybností se připojil ke skupině, která se rozhodla přistát."
Už jedenáct minut před přistáním přišel do pilotní kabiny i ředitel protokolu prezidenta Marius Kazan, který řekl: "Prezident zatím nerozhodl, co dělat.“ Z jeho vyjádření plyne, že hlavní slovo měl v letadle právě Kaczyński. Podle Pacewicze rozhodnutí pilota přistát všichni určitě přijali se souhlasem, protože hrozilo, že nestihnou pietní akt v Katyni, což by bylo faux pas. A prezident rád ukazoval, že on rozhoduje.
Už jedenáct minut před přistáním přišel do pilotní kabiny i ředitel protokolu prezidenta Marius Kazan, který řekl: "Prezident zatím nerozhodl, co dělat.“ Z jeho vyjádření plyne, že hlavní slovo měl v letadle právě Kaczyński. Podle Pacewicze rozhodnutí pilota přistát všichni určitě přijali se souhlasem, protože hrozilo, že nestihnou pietní akt v Katyni, což by bylo faux pas. A prezident rád ukazoval, že on rozhoduje.
Při samotném přistání měl navíc pilot za zády velitele letectva Andrzeje Blasika, což pro něj nemusela být jen opora, ale také stresující faktor.