Článek
Letadlo přistálo jen půl hodiny po startu. Sestupovat začalo už deset minut po vzletu, krátce poté, co vyslalo nouzový signál. U letadla došlo zřejmě k výpadku elektronických a avionických systémů po úderu blesku. O úderu blesku hovořil i jeden z členů posádky.
Stroj vzlétl v 18:02, v 18:11 ohlásil ztrátu spojení a v 18:25 vyslal nouzový signál.
Flight #SU1492 was operated by a Sukhoi Superjet 100-95B with registration RA-89098. This aircraft flew for the first time in June 2017. pic.twitter.com/0R9rNxkS44
— Flightradar24 (@flightradar24) 5. května 2019
Posádka podle Interfaxu nevypustila palivo nad Moskvou, protože by to bylo příliš nebezpečné. „Pokusila se o nouzové přistání, ale to se napoprvé nepovedlo a při druhém podvozek tvrdě narazil (do země) a vypukl požár,” uvedl Interfax. Letadlo shořelo od motorů až k ocasu.
Podle předběžné informace ruských vyšetřovatelů se část podvozku při tvrdém přistání odlomila a jeho úlomky prorazily levou palivovou nádrž, která vzplála. Oheň zasáhl křídlo, motory i zadní část trupu. Celkem došlo ke čtyřem nárazům letadla na ranvej.
Ze 78 osob na palubě se podařilo zachránit jen 37, z nichž devět zůstalo v nemocnici s různě těžkými zraněními. Další lidé byli ošetřeni ambulantně.
Záchranáři ráno uvedli, že se už podařilo vyprostit všechny mrtvé: „V tuto chvíli byla vytažena těla 41 obětí, většina z nich byla převezena do márnice.“
„Většina cestujících z letadla, kterým se nepodařilo dostat z kabiny a zemřeli, se udusila zplodinami hoření,“ uvedl jeden z vyšetřovatelů pro TASS. Mnohá těla však mají i silné popáleniny.
Z trosek se již podařilo vyzvednout obě černé skříňky, uvedl zdroj agentury TASS. „Jejich stav se musí upřesnit. Jestli se data podaří přečíst, se ukáže po jejich otevření,“ upřesnil.
Při havárii zahynul i palubní průvodčí Maxim Mojsejev, který se pokoušel otevřít dveře v hořící zadní části trupu, aby se mohli cestující dostat ven. Zranění utrpěli ještě tři členové posádky.
Tento typ letadla zatím uzemněn nebyl, jen společnost Jakutia se rozhodla uspíšit jeho kontroly. Pro letadlo to ale znamená problémy, mexický IntreJet, který je jedním z mála zahraničních zákazníků Suchoje, už oznámil, že bude vyšetřování bedlivě sledovat.
Zatím havarovaly tři Superjety 100, jeden při nebezpečném předvádění v Indonésii v květnu 2012, přičemž zahynulo 45 lidí. Další dvě mimořádné události si oběti na životech nevyžádaly.
Havarovaný letoun s imatrikulací RA-89098 výrobního čísla 95135 byl vyroben předloni a poprvé vzlétl 21. června 2017. Týž měsíc byl předán Aeroflotu a nasazen na linky byl v září 2017.
V provozu je na 150 Superjetů 100, naprostá většina v Rusku.