Článek
„Výroba letounu bude obnovena. Abychom pokryli výrobní výstup, bude postupně zakoupeno 50 letadel,“ citovala Bondareva agentura TASS.
Ruské ministerstvo obrany už dříve uvedlo, že letectvo do konce letošního roku dostane dva modernizované Tu-160M, ale také dvanáct upravených Tu-22M3.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Obnovit produkci Tu-160 v leteckém závodě v Kazani v Tatarstánu už údajně koncem dubna nařídil ministr obrany Sergej Šojgu.
Vyvíjejí nový
Obnovená výroba a modernizace tupolevů podle generála nenaruší současný vývoj nového strategického bombardéru – Tupolevu PAK DA, ani výrobu nejmodernějších stíhaček Suchoj T-50 (PAK FA).
O novém bombardéru PAK DA nejsou informace. Rusové však prý plánují první let v roce 2019 a v letech 2023 až 2025 by měl být stroj zařazen do letky a nahradit starší tupolevy.
Bombardéry Tu-160 mezitím ovšem Rusové modernizují. Podle leteckého závodu v Kazani by do roku 2019 měla být dokončena úprava všech 16 strojů tohoto typu, které má ruské letectvo aktuálně k dispozici.
Nedávná zpráva IHS Jane’s Defence uvádí, že modernizace tupolevů má dvě hlavní fáze. První již proběhla a zahrnovala posílení jaderného arzenálu, takže bombardér nyní může nést 12 konvenčních střel s plochou dráhou letu s dlouhým doletem a laserově naváděných bomb. Druhá fáze se zaměřuje na výměnu radaru, komunikačních systémů a elektronického navádění. Později má dojít i na úpravu motorů.
Stíhačky páté generace Suchoj T-50 (PAK FA) s technologií pro „neviditelné přelety“ stealth mají jít do provozu už příští rok.
Tupolev Tu-160 (v kódu NATO Blackjack) je sovětský nadzvukový strategický bombardér s proměnlivou geometrií křídel. Stroj dosahuje maximální rychlosti 2250 kilometrů za hodinu. Je schopen letět při zemi rychlostí těsně na hranici rychlosti zvuku, což mu umožňuje podlétnout straší typy radarových deštníků a rychle se přiblížit k cíli. Při vývoji byla věnována pozornost také snížení radarového odrazu, i když stroj nemá vlastnosti stealth jako americké B-2 Spirit. |
---|
Jedná se o největší a nejtěžší současný bojový letoun – maximální vzletová hmotnost činí 275 000 kg. Pro srovnání Northrop B-2 Spirit dosahuje asi 150 000 kg. Koncepčně podobný nadzvukový čtyřmotorový Rockwell B-1B Lancer, jenž má také měnitelnou geometrii křídel, váží 215 000 kg a Boeing B-52 Stratofortress váží kolem 220 000 kg. |
Stroj vyvíjený od poloviny sedmdesátých let byl do výzbroje zařazen v roce 1987. Vyrobeno jich bylo 36 kusů, i když původně jich bylo plánováno koupit sto. |
Základní údaje: |
délka: 54,1 m |
výška: 13,1 m |
rozpětí křídel: min. 35,6 m (55,7 m) |
prázdná hmotnost: 110 t |
max. vzletová hmotnost: 275 t |
max. náklad: 40 t |
dostup: 16 000 m |
dolet: 14 500 km |
max. rychlost 2250 km/hod. |