Hlavní obsah

Ruská stíhačka prováděla nebezpečné manévry 1,5 metru od amerického špionážního letadla

Washington/Moskva

Ruská stíhačka Suchoj Su-27 letěla nad Baltem jen půldruhého metru od konce křídla amerického špionážního stroje RC-135. Na těsné přiblížení si stěžovalo americké velení jako na nebezpečné. Rusko se hájilo, že americký čtyřmotorový stroj prováděl provokativní manévry.

Foto: Profimedia.cz

Americký špionážní letoun RC-135W Rivet Joint. Na trupu je vidět množství antén zachycujících elektromagnetické signály i výstupek vlevo za kabinou kryjící další podobné vybavení

Článek

Spojené státy označily přiblížení ve vzdálenosti 40 km od Kaliningradu za „nebezpečné“ kvůli tomu, že ruský pilot „se přibližoval vysokou rychlostí a měl nedostatečnou kontrolu nad řízením svého stroje“. Ruský stroj byl vyzbrojen střelami vzduch vzduch.

Mluvčí Pentagonu Jeff Davies zdůraznil: „Letěli jsme v mezinárodním vzdušném prostoru a neudělali jsme nic, co by vyprovokovalo jeho chování.“

Dodal, že americký letoun RC-135 měl zapnutý odpovídač, takže o něm všichni věděli.

Rusko americké prohlášení odmítlo. „Během doprovodu se posádka RC-135 pokusila přiblížit k ruské stíhačce, provedla provokativní obrat k Su-27,“ oznámilo podle agentury TASS ruské ministerstvo obrany. „Pilot na manévr zareagoval a pokračoval v doprovodu amerického průzkumného letadla, dokud nezměnilo směr a neletělo pryč od ruské hranice,“ dodalo.

Uvedlo ještě, že o deset minut později přiletěl další americký pozorovací letoun, který byl také doprovázen Su-27.

Více než 30 setkání letounů

Od počátku června bylo zaznamenáno více než třicet vzájemných blízkých setkání mezi americkými a ruskými letouny. Podle Američanů ale byla valná většina těchto setkání bez rizika.

Rusko oznámilo, že jen za poslední týden průzkumná americká letadla a stroje NATO podnikly patnáct letů nad Baltem u ruských hranic.

RC-135 je průzkumný letoun odvozený od civilního čtyřmotorového Boeingu 707. Využívá se od roku 1962. Poslední verze RC-135V/W Rivet Joint slouží k zachycování a detekci a geolokaci různých radiových a elektromagnetických signálů. Stroje jsou vybaveny novými motory CFM-56 s vyšším tahem a nižší spotřebou.

Související témata:

Výběr článků

Načítám