Článek
„Nikdy jsme neříkali, že je letectvo plně zničené,“ odpověděl expert na dotaz Komsomolské pravdy, jak je možné, že vrtulníky zaútočily, když se už měsíc opakuje, že je ukrajinské letectvo zničené.
„Navíc, kromě Bělgorodu včera v pěti přiletěly nad Mariupol. Přiletěly, zahrozily a utekly. Dva (stroje) byly sestřeleny,“ dodal Šurigin.
Popřel, že by ruský vzdušný prostor nebyl chráněn, když mohly ukrajinské vrtulníky zaútočit na sklad nafty. „To neznamená, že nemáme protivzdušnou ochranu. Protivzdušná obrana tam fungovala a podle mne v běžném bojovém režimu,“ uvedl Šurigin.
ANALÝZA: Proč tanky na Ukrajině dopadají jako rytíři u Kresčaku
Z jeho slov však plyne, že ruští protiletadlovci nevěřili, že by Ukrajinci mohli proniknout na Bělgorod.
„Každý vrtulník, který se přiblíží k Bělgorodu, je považován za vlastní. A nyní nemáme systém rozlišující náš vrtulník Mi-8 od ukrajinských. Na vrtulníky se obecně nemontuje,“ vysvětlil ruský expert.
KOMENTÁŘ: Rusové po Bělgorodu vidí, že jsou ve válce – Alex Švamberk
Spojené státy však systém IFF, který je klíčový pro odlišení vlastních letadel od nepřátelských, mají i na vrtulnících. Na dotaz, zda IFF mají alespoň letadla, odpověděl Šurigin kladně: „Ano, a opakuji, proklouzly pod deštníkem, protože v době, kdy byly nad Bělgorodem, byly považovány za vlastní.“
Ruské ministerstvo obrany v sobotu oznámilo, že zničilo už 125 ukrajinských letadel, 88 vrtulníků, 381 bezpilotních letadel a 1888 obrněnců včetně tanků. Čísla nicméně není možné nijak ověřit. V sobotu údajně zničilo při útoku na letiště v Mirgorodu v Poltavské oblasti několik zamaskovaných vrtulníků a jedno letadlo i zásoby paliva.
V ruském městě vybuchl sklad paliva. Zaútočily ukrajinské vrtulníky, tvrdí gubernátor
Za vše může NATO
„Není tu otázka, jak se dostaly do Bělgorodu, ale jak dokázaly vzlétnout a přeletět frontovou linii, kde měly být chyceny. To je možné jen v jediném případě. Někdo jim musel dát informaci, že v konkrétní chvíli nejsou ve vzduchu žádná letadla a drony,“ řekl expert k letu vrtulníků od Charkova.
Informaci Kyjevu podle něj poskytli spojenci z NATO. „24 hodin denně visí nad Polskem jejich AWASC. Provádějí rozsáhlou špionáž,“ řekl Šurigin. Ovšem ve vzduchu jsou i ruské obdoby strojů včasné výstrahy NATO AWASC s velkým radarem nad trupem.
Útok na ruský Bělgorod podnikli ukrajinští piloti. Podletěli radarový deštník
Šurigin se také pokoušel zpochybnit význam útoku na sklady pohonných hmot. „Z vojenského hlediska je útok na sklad nafty propagační čin. Mnohem bolestnější by mohl být útok na blízké letiště. Každý vrtulník nebo letadlo, které by tam shořelo, má cenu deseti takových nádrží, které shořely. Jinými slovy to není vojenský útok. Potřebovali oheň, černý kouř na nebi a velký ohlas. Teď se to bude probírat několik dní,“ řekl Šurigin.
Z jeho slov je patrné, že ho netěší, že se o útoku mluví a snaží se zpochybňovat jeho vojenský význam. Jenomže sklady pohonných hmot jsou jedněmi z prvních cílů a útočí na ně na Ukrajině i Rusové. Veškerá technika je na nich totiž závislá. Nahradit několik letadel je pro Rusko mnohem jednodušší než dopravit miliony litrů paliva k jednotkám, což jako expert musí vědět.
Moskva z útoku viní Kyjev. Ukrajinci nepotvrdili, že podnikli útok na Bělgorod. Ministr zahraničí Dmytro Kuleba uvedl, že to nemůže ani potvrdit, ani vyvrátit. Předseda ukrajinské braně bezpečnostní rady Oleksij Danilov řekl, že obvinění neodpovídá realitě. |
Podle Šurigina se touto akcí pokusili ukrajinští piloti vnutit ruské straně obraz, že Kyjev vítězí.
„Ale ve skutečnosti se to nyní z vojenského hlediska vyvíjí pro Ukrajince velmi nevesele. Poslední týden klidu mluví jen o tom, že Rusové provádějí rotaci a přeskupování. A začíná další fáze a každý víceméně chápe, jakým směrem půjde další etapa. Zcela vymažou Donbas z povrchu zemského. A velmi pochybuju o velkém množství zajatců, vzhledem k tomu, co udělali (Ukrajinci) za poslední měsíc s Doněckem a přilehlými městy,“ uzavřel Šurigin.