Článek
Přepis posledních 40 minut letu má desítky stran, spolu s analýzami a posudky znalců dosahuje zveřejněný soubor bezmála 200 stran. Z dokumentů vyplývá, že v pilotní kabině kromě kapitána a druhého pilota byly i další osoby, včetně velitele polského letectva generála Andrzeje Blasika.
Prokuratura vysvětlila zveřejnění dokumentů tím, že chce ukončit „spekulace a výmysly" po úniku části dokumentů do médií z počátku týdne.
ČTĚTE TAKÉ: |
Před pádem letadla ve Smolensku pasažéři chodili do kabiny a pili tam pivo |
Za havárii ve Smolensku, kde zemřel Kaczyński, mohou podle Polska i Rusové |
Výňatky ze záznamu zahrnují komunikaci lidí přítomných v kokpitu letadla včetně poslední minuty před katastrofou. Kapitán letounu je označen písmenem K, druhý pilot 2P, velitel letectva V, navigátor N, ředitel protokolu Ř; další osoby, jejichž identifikace je nejasná, jsou označeny jako DO. Časové údaje se vztahují k času na palubě letadla.
08:14:27 ruský dispečer v rádiu anglicky oznamuje špatnou viditelnost a mlhu na letišti: Smolensk eee visibility fourzero-zero meters.fog. |
08:14:27 N: Kurva! |
08:14:28 2P: Coo? (zaskočení, údiv, reakce na informace o mlze - pozn. polského znalce) |
... |
08:14:59 V: Naše meteo je fakt zkurvený. |
08:15:32 ťukání na dveře |
08:15:32 DO: Co je? |
08:15:33 DO: Pivo, ty nepiješ? |
... |
08:26:15 K: Pane řediteli, máme nyní mlhu. |
08:26:19 K: Při momentálních podmínkách nedokážeme přistát. |
08:26:24 K: Zkusíme se přiblížit, uděláme jedno přiblížení na přistání, ale pravděpodobně z toho nic nebude. |
08:26:29 K: Čili prosím popřemýšlet nad rozhodnutím, co budeme dělat. |
08:26:33 Ř: Budeme to zkoušet, až se to povede. |
08:26:35 K: Nemáme tolik paliva, aby na to stačilo. |
08:26:41 Ř: Tak to máme problém! |
08:26:42 K: Můžeme tu zůstat půl hodiny a pak odletět na náhradní letiště. |
08:26:45 DO: Je náhradní letiště? |
08:26:47 K: Minsk anebo Vitebsk. |
... |
08:27:33 DO: Vypadněme odtud, kámo. |
08:27:35 DO: Ano. |
08:27:36 K: Jděte, sakra. |
... |
08:30:30 Ř: Prezident ještě nerozhodl, co uděláme. |
... |
08:30:42 2P: Jsou tu mraky. |
... |
08:30:48 K: A mlha. |
... |
08:32:15 DO: Proč cestující nesedí na svých místech? (třetí osoba reaguje na přítomnost dalších lidí v pilotní kabině - pozn. polského znalce) |
... |
08:40:06 v kabině zní výstraha před přiblížením k zemi: TERRAIN AHEAD! |
08:40:08 2P: Říkáš nashlééé! |
08:40:09 K: Nééé, někdo si to zodpoví! |
08:40:11 V: U-va-žuj! |
... |
08:40:12 ruský hlas v rádiu upozorňuje na sestupný kurz. |
08:40:13 Je sedm metrů (letadlo klesá sedm metrů za vteřinu). |
... |
08:40:20 DO: Nemusíme přesně. |
08:40:21 V: Vejdeš se, jen do toho. |
08:40:31 v rádiu zní ruský pokyn: Zapněte světla. |
08:40:31 TERRAIN AHEAD! |
08:40:33 N: 200 |
08:40:36 N: 150 |
08:40:38 TERRAIN AHEAD! |
08:40:38 To se nepovede (slova jsou přehlušena výstrahou TERRAIN AHEAD!). |
08:40:40 TERRAIN AHEAD! |
08:40:41 V: 100 metrů. |
08:40:41 zaznívá automatická výzva ke stoupání: PULL UP! |
08:40:41 N: 100. |
08:40:42 PULL UP! |
08:40:43 PULL UP! |
08:40:44 PULL UP! |
08:40:45 TERRAIN AHEAD! |
08:40:47 DO: Blázni. |
08:40:48 2P: Klesej pomaleji. |
08:40:49 N: 90. |
08:40:49 N: 80. |
08:40:49 2P: Odcházíme (intonace spíše jako otázka). |
08:40:50 PULL UP! |
08:40:51 N: 60. |
08:40:51 DO: Dobrá. |
08:40:51 N: 50. |
08:40:51 v rádiu rusky: Horizont 101. |
08:40:52 PULL UP! |
08:40:54 v rádiu rusky: Kontrola výšky horizontu! |
08:40:54 zvuk připomínají lehké plácnutí o trup |
08:40:54 N: 20!!! |
08:40:55 PULL UP! |
08:40:55 zvonění radiomajáku |
08:40:56 PULL UP! |
08:40:57 tři lehké údery o konstrukci letounu za sebou |
08:40:58 zvuk připomínající silnou ránu |
08:40:58 PULL UP! |
08:40:58 zvuky připomínající hroucení konstrukce |
08:40:59 PULL UP! |
08:40:59 zvuk připomínající srážku ve velké rychlosti |
08:40:59 V: Kurvafix! |
08:40:59 PULL UP! |
08:41:00 PU... |
08:41:00 hlasité zvuky ničení konstrukce letounu |
08:41:01 ruský hlas v rádiu: Odleťte na druhý okruh! |
08:41:02 ztlumený křik |
08:41:02 O Ježíši! |
08:41:03 Kurva! |
08:41:03 silná rána |