Článek
Ve Francii bylo na mnoha místech vyprodané již kolem osmé hodiny ráno, informovala agentura AFP. U stánků s novinami stáli Francouzi na nejnovější vydání fronty již od brzkého rána. "Už není," opakovali mnozí prodavači tiskovin v Paříži zklamaným zákazníkům. Někteří z nich se tedy podle AFP vrhli na největší satirický týdeník v zemi Le Canard enchaîné, který na výraz solidarity s Charlie Hebdo opatřil první stranu titulkem "Do toho chlapi, nenechte se porazit".
Titulní stránka, kterou nakreslil karikaturista Luz, je známa od úterý. Je na ní opět karikatura Mohameda. Pod slovy Vše odpuštěno plačící Prorok drží nápis Je suis Charlie (Já jsem Charlie). Tato krátká věta se za poslední týden stala symbolem solidarity s oběťmi teroristů.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Šéfredaktor Gerard Briard řekl: „Jsme šťastní, že jsme to byli schopni udělat, že se nám to povedlo. Bylo to těžké. Dát dohromady titulní stránku bylo komplikované, protože musela vyjádřit něco nového a musela říci něco o události, s níž jsme se museli potýkat.“
V ČR bude časopis k mání příští týden, řekl ve středu ráno v České televizi Štěpán Brožek z distribuční společnosti CZ Press, která se věnuje dovozu zahraničního tisku. Cena v trafikách se podle něj bude pohybovat kolem stokoruny, dovezeny budou tři stovky výtisků.
Týdeník vyšel v šesti jazykových mutacích: kromě francouzštiny také v angličtině, španělštině, arabštině, italštině a turečtině. Kromě tištěné podoby bude k dispozici i v elektronické podobě. Prodávat se bude ve 25 zemích. Zatímco běžně se v cizině prodávalo 4000 výtisků, nyní došly požadavky na 300 tisíc kusů, nejvíce z Belgie a Kanady.
Část muslimského světa vydání časopisu s kresbou odsoudila a označila ho za provokaci. Francouzské úřady mezitím pokračují ve vyšetřování atentátu a pátrají po komplicích zastřelených pachatelů.
Spor o cenzuru
Zatímco novou titulní stránku přetiskla světová média včetně listu The Washington Post, Frankfurter Allgemeine, Corriere della Serra a Guardian, na Blízkém východě a v severní Africe jich bylo minimum. [celá zpráva]
Neotiskl ji ani list New York Times a další americké listy. Rozhodnutí jde podle analytiků i novinářů k jádru diskuse o tom, co je ještě svoboda slova a co už neopodstatněné zveřejňování obsahu, který bude pro přinejmenším část čtenářů urážlivý. New York Times ve svém online vydání nabídl jen link, na nějž mohou čtenáři kliknout, pokud chtějí obálku Charlie Hebdo vidět.
Obrázek přetiskl zpravodajský server BuzzFeed v článku o tom, jak se další sdělovací prostředky staví k této otázce. Podle něj média, která karikaturu nepřetiskla, praktikují autocenzuru.
Výkonný šéfredaktor listu Martin Baron uvedl, že tento obrázek neporušuje standardy redakce. "Musel by být úmyslně, jízlivě a zbytečně urážlivý," uvedl na vysvětlenou.
Nespokojení britští muslimové
S otištěním kresby jsou nespokojeni i britští muslimové. Plyne to z vyjádření Muslimské rady ve Velké Británii: „Většina muslimů bude nevyhnutelně zraněna, uražena a zneklidněna přetištěním těchto karikatur, ale naše reakce musí odrážet učení mírného a slitovného Proroka.“