Hlavní obsah

Na východním Slovensku propadl celý ročník

Právo, Ivan Vilček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Trebišov

Všichni studenti prvního ročníku soukromé střední školy na Ulici 29. srpna ve východoslovenském Trebišově propadli. Deník Korzár upozornil, že škola u místní romské osady čelí od svého vzniku podezření, že stovky žáků existují pouze na papíře.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Škola přitom dostala od ministerstva školství dotaci na 493 žáků ve výši 1,5 milionu eur (39 milionů korun). Státní inspekce se před nedávnem dozvěděla, že z 451 žáků školy, kteří byli v uplynulém školním roce studenty prvního ročníku, nikdo do druhého ročníku nepostoupil.

Psí zápasy pořádají na východě Slovenska už i děti

Evropa

Školní inspektoři se už v minulosti pokusili školu zrušit pro podezření z dotačního podvodu a loni v červnu podali v této souvislosti dokonce trestní oznámení. Resort školství však o vyřazení zmíněné školy ze slovenské školní sítě stále nerozhodl. Podle hlavní školní inspektorky Alžběty Štofkové Dianovské je proces správního řízení nepřiměřeně dlouhý a škola porušuje právní předpisy i v dalších oblastech.

„Správní orgány disponují informací o bezprecedentním kroku školy, který vedl k situaci, že z žáků prvního ročníku ve školním roce 2019/2020 nepostoupil ani jediný do druhého ročníku. Už toto zjištění by mělo vést ke zrychlení procesů ve správním řízení a k vydání rozhodnutí o vyřazení školy ze sítě,“ říká Štofková Dianovská.

Chyběla technika

Zmíněný neobvyklý jev však škola vysvětluje pandemií, která způsobila uzavření školy. Ve školním roce 2019/2020 chodili žáci do školy jen v únoru a pak byla kvůli pandemii zavřená. Do distančního vzdělávání se žáci nemohli zapojit, protože jejich domácnosti nedisponují technickým vybavením pro online vyučování. Téměř sto procent žáků totiž pochází z marginalizované romské komunity. Žáky proto nebylo možné hodnotit a umožnit jim postup do vyššího ročníku. Ředitelka školy navrhla vykonání komisionálních zkoušek, ale žáci v nich neuspěli.

Ve školách přetrvává oddělování slabých, často vadí romští žáci i autismus, tvrdí analýza

Věda a školy

Předseda košického samosprávního kraje Rastislav Trnka upozornil, že v případě této školy se může jednat o snahu vydělávat na marginalizovaných skupinách žáků. „Podobný nekalý byznys jsme zatrhli na dislokovaném pracovišti v Sečovcích. Už tehdy jsem upozorňoval, že se nejedná o jedinou školu s podobným ´byznys´ schématem,“ konstatoval Trnka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám