Článek
Dalších 19 osob, především německých turistů, je nadále oficiálně pohřešováno. Záchranné práce na místě nehody italské výletní lodi Costa Concordia pokračovaly s přestávkami i o víkendu.
Stejně jako ve většině ostatních případů měla nalezená oběť havárie na sobě nataženou záchrannou vestu.
„Mohlo tam být X lidí, o kterých nevíme, že byli na palubě, kteří tam byli potají,“ řekl vyšetřovatel Franco Gabrielli, který má na starosti záchranné práce.
Gabrielli vysvětlil, že italské úřady kontaktovali příbuzní neznámé ženy z Maďarska s tím, že jim měla telefonovat z paluby výletní lodi a od nehody o ní neslyšeli. Podle záchranářů je možné, že tělo ženy už potápěči vylovili a je jedním z těch, které se dosud nepodařilo identifikovat. Zatím byla potvrzena totožnost u osmi ze 13 utopených osob.
Naděje mizivé
Záchranáři byli donuceni přerušit na mnoho hodin pátrání uvnitř lodi v sobotu i dnes, a to pokaždé, kdy se loď uvízlá na dvou skalních výběžcích pohnula a hrozilo, že se sesune do hlubin. Prohledávání je nebezpečné a pomalé. Loď má při délce tří fotbalových hřišť a výšce 20patrového domu 17 palub a více než 1500 kajut. Voda v místě tragédie je navíc velmi chladná a od ztroskotání uplynul více než týden. Naděje na to, že budou nezvěstní nalezeni živí, jsou o to mizivější.
Pokračuje také vyšetřování kapitána Franceska Schettina, který připustil vinu za navedení lodě příliš blízko k břehu, ale odmítá obvinění, že zavolal příliš pozdě pomoc a úmyslně předčasně opustil potápějící se plavidlo v průběhu evakuace více něž 4000 lidí na palubě. Vyšetřovatelé také prošetřují jeho tvrzení, že po nárazu stihl navést loď na mělčinu, a má tak zásluhu na přežití těch, kteří se zachránili.
Potápěči v sobotu vytáhli z vraku pevný počítačový disk a dokumenty, které by mohly pomoci nehodu vyšetřit.
Společnost Costa Crociere, která ztroskotanou loď vlastní a která se od kapitána distancovala, se sama řadí mezi poškozené. Tvrdí, že kapitán se s žádostí o pomoc a zahájením evakuace zpozdil a že jí poskytoval falešné informace.
Současně se záchrannými pracemi vrcholí přípravy na odčerpání zhruba 2400 tun nafty z nádrží parníku, které by se mohly vylít do moře a způsobit velkou ekologickou katastrofu. V pátek večer byly kolem vraku umístěny plovoucí zátarasy na ochranu pobřeží před možným únikem paliva. Kolem lodi jsou na hladině skvrny lehkého paliva. Úřady ale ujistily, že jde o velmi malé množství, které nepochází z palivových nádrží, ale z motorů záchranných člunů či mazadel ze strojovny. Toto znečištění je prý zcela pod kontrolou záchranářů.