Hlavní obsah

Peskov perlí: Místo na lodích přece může Ukrajina vyvážet obilí po železnici

Moskva

Mluvčí ruského prezidenta Dmitrij Peskov v pondělí podle agentury TASS prohlásil, že ruská blokáda ukrajinských přístavů v Černém moři není příčinou hrozícího světového hladomoru. Jako viníka označil západní sankce uvalené na Moskvu. Zároveň prezentoval teorii, že Ukrajině nikdo nebrání vyvážet obilí po železnici. Ta je ale kapacitně schopná pojmout jen zlomek toho, co námořní přeprava.

Foto: Sputnik, Reuters

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov

Článek

„Pokud jde o námořní dopravu, říkáme, že nejsme zdrojem problému. Ani pokud jde o alternativní cesty, zase nejsme zdroj problémů, které vedou k hrozbě světového hladomoru, ale jsou to ti, kdo zavedli sankce proti Rusku, a samotné sankce, které jsou v platnosti,“ řekl Peskov.

Západ uvalil na Rusko sankce ve snaze přimět Moskvu k ukončení války proti Ukrajině, která začala před 89 dny na rozkaz ruského prezidenta Vladimira Putina. Rusko během války zablokovalo ukrajinské námořní přístavy, přes které se na světový trh vyváželo ukrajinské obilí.

Dejte nám zbraně. Odblokování přístavů s obilím už zařídíme sami, vzkazuje Podoljak

Válka na Ukrajině

„Ruská strana vůbec nebrání Ukrajině vyvážet obilí po železnici,“ rozpovídal se Peskov. „Když z Polska vozí na Ukrajinu dodávky zbraní, nikdo jim nebrání opačným směrem vyvážet těmito dopravními prostředky obilí,“ prohlásil mluvčí ruského prezidenta a označil postoje polských úřadů za „zběsilost na pokraji šílenství“.

Vozit obilí vlakem je nesmysl

Peskovova slova jsou pravděpodobně určena jen pro domácí publikum, ve skutečnosti nedávají smysl. Vlaky nemohou ani zdaleka pojmout takové množství obilí jako lodě, navíc míří opačným směrem než většina odbytu.

Podle majitele zemědělské společnosti Agromina působící na Ukrajině Petra Krogmana se plných 98 procent exportu ukrajinských zemědělských komodit uskutečňuje přes moře.

Zemědělský producent na Ukrajině Krogman: Rusko způsobí hlad čtvrt miliardě lidí. A ti se dají do pohybu

Zahraniční

„Jedna loď je sto tisíc tun, vlak je čtyři tisíce tun a kamion jen dvacet tun,“ řekl před časem Krogman v podcastu Novinek Zbytečná válka. K nahrazení jedné lodi by tak bylo potřeba vypravit 25 vlaků nebo pět tisíc kamionů. Na celý export by pak bylo potřeba 3,5 milionu kamionů nebo 17 500 vlaků.

Komplikací je také nutná překládka na hranicích, neboť ukrajinská železnice stále používá rozchod kolejí 1520 mm ze sovětských dob, zatímco ve zbytku Evropy mají koleje normální rozchod 1435 mm.

Ukrajinské obilí míří z velké části do zemí, jako je Egypt, Libye, Pákistán či Indie.

Výběr článků

Načítám