Článek
EU chce dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Dílčím krokem na této cestě je balíček Fit for 55, jehož cílem je dosáhnout do roku 2030 snížení emisí skleníkových plynů o 55 procent oproti roku 1990.
Uhlík musí mít svou cenu, protože tu cenu nemůže dál platit příroda.
V návaznosti na to se má upravit i systém emisních povolenek tak, aby počítal s redukcí CO2 o 55 procent oproti stávajícímu nastavení cílu 40 procent oproti hodnotám z roku 1990. Zřejmě by se tak snížil jejich celkový objem.
A rozšířit se mají i na námořní dopravu.
Vzniknout by také měl o samostatný systém povolenek pro budovy a silniční dopravu, u něhož ale není přesně jasné, jak by fungoval a koho přesně by se týkal.
Babiš se vyslovil pro stanovení horní hranice ceny emisních povolenek
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gU_c/dlxBe6.jpeg?fl=cro,0,38,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Tento úmysl přednesla předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová už 22. dubna při virtuálním summitu světových vůdců o klimatu. „Rozšíříme trh s emisními povolenkami pro energetiku a průmysl taky na dopravu a budovy. Uhlík musí mít svou cenu, protože tu cenu nemůže dál platit příroda.”
Odmítavé hlasy z Budapešti
Rozšíření emisních povolenek na silniční dopravu a stavby zvažovala nová Komise od svého nástupu do funkce.
Emisní povolenky provětrají lidem peněženky
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gU_b/ffwHrJ.jpeg?fl=cro,0,1,1276,717%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Nyní se proti záměru rozšířit emisní povolenky tvrdě postavilo Orbánovo Maďarsko. Šéf kanceláře prezidenta Gergely Gulyás 22. října podle serveru About Hungary upozornil, že rostoucí ceny energie zasáhly celou Evropu a vedly ke krizi služeb.
Z růstu cen energií obvinil nejen stoupající ceny plynu a ropy, ale také „nepromyšlenou energetickou politiku“ EK. Podle něj Komise přispěla ke krizi svou politikou na ochranu klimatu, kdy se odešlo od tradičních zdrojů a liberalizoval se trh s plynem a elektřinou bez přechodného období.
Cena emisních povolenek v EU dosáhla rekordní výše
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gV_P/yPpCMO.jpeg?fl=cro,0,38,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Největším nebezpečím pak podle něj je, že by EK mohla přenést rostoucí náklady na spotřebitele tím, že by zdanila domy a auta. Gulyás také kritizoval zákaz prodeje nových aut s benzínovými a naftovými motory po roce 2035.