Hlavní obsah

Kapitán havarované lodi plul těsně u břehu, aby pozdravil kolegu

Řím

Páteční tragédii výletní lodi Costa Concordia zavinil kapitán Francesco Schettino (52), který ohromnou loď o délce 290 metrů navedl až do těsné blízkosti ostrůvku Giglio. Chtěl takto pozdravit kamaráda na břehu, uvedl v pondělí list Daily Mail.

Foto: ČTK/AP

Záchranný člun u trhliny v trupu lodi Costa Concordia

Článek

Skutečnost, že důvodem havárie lodi za 12 miliard korun bylo rozhodnutí kapitána pozdravit kamaráda na břehu, byla potvrzena v neděli večer. Na břehu byl námořník z italské obchodní lodě, se kterým se přátelí. Italští vyšetřovatelé již znají jeho jméno a bude vyslechnut.

Už v neděli uvedl majitel lodi, že nehodu zavinil kapitán. Podle jeho slov stojí za nehodou „vážná lidská chyba“.

Foto: Profimedia.cz

Ztroskotaná loď Costa Concordia

Loď najela na útes La Scole, který v levoboku vytvořil trhlinu o délce 48 metrů. Ohromným otvorem vnikaly do trupu masy vody, takže se loď začala rychle naklánět.

"Vypadá to, že kapitán udělal chyby při rozhodování, které měly vážné následky," uvedla v prohlášení firma Costa Crociere. Podle ní loď plula příliš blízko pobřeží. Najela tak na útes, který byl znám jako nebezpečný. Kapitán se ale hájí, že navigace ho informovala, že je v bezpečných vodách.

Foto: Enzo Russo, Reuters

Kapitán lodi Francesco Schettino skončil v rukou policie.

Kapitán se nedržel vytyčené trasy

Po vyplutí z Civitavecchie měla loď zamířit v Tyrhénském moři směrem na západoseverozápad, plula však hned severozápadním směrem a Giglio obeplouvala těsně podél jeho východního pobřeží místo toho, aby jej nechala po pravoboku.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Mapy.cz

Nebylo to ale poprvé, co loď plula touto cestou. Zamířila tudy už v srpnu. Loď pozdravila turisty na pobřeží houkáním a starosta kapitánovi poslal děkovný e-mail za "představení pro turisty a fantastickou zábavu“.

Foto: Reuters

Loď Costa Concordia nakloněná na bok u ostrova Giglio

Kapitán nezůstal na lodi jako poslední

Po havárii navíc i podle tvrzení svého zaměstnavatele kapitán „nedodržoval společností zavedené procedury a mezinárodní standardy“. Neopustil loď jako poslední ve chvíli, kdy se přesvědčil, že jsou všichni cestující v bezpečí. V sobotu byli zachráněni dva živí korejští turisté, kteří na lodi trávili své líbánky.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Autentické záběry zachycující zážitky pasažérů potápějící se lodiVideo: Reuters

Dva Francouzi, důstojnice armády Ophelie Gondellová a policista David Du Pay, uvedli, že viděli kapitána v záchranném člunu ještě předtím, než všichni lidé opustili potápějící se plavidlo.

Foto: Max Rossi , Reuters

Záchranné lodě okolo výletní lidi Costa Concordia

Kapitán to popírá, rodině zavolal, že ji opustil jako poslední, prokurátor Francesco Verusio je opačného názoru.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Rozhovor s kapitánem potopené lodi Francescem SchettinemVideo: Reuters

Navíc se ukázalo, že posádka mířící k záchranným člunům zablokovala cestu ženám a dětem. [celá zpráva]

Kapitán byl na můstku

Podle firmy Costa Crociere, pro kterou Francesco Schettino pracoval deset let, se ale nepotvrdilo, že by kapitán v době nehody večeřel s pasažéry a nebyl na můstku, jak uvedla některá média. Kapitán je od soboty ve vazbě.

Prokuratura vede dvě vyšetřování. Jedno se týká zvolené cesty, která vedla ve vzdálenosti 300 metrů od skalnatého pobřeží mezi ostrůvky, i když bezpečná vzdálenost je tříkilometrová. Druhé se týká evakuace a podezření, že kapitán opustil loď dříve, než se přesvědčil, že jsou všichni cestující v bezpečí. Čelí obvinění ze zabití. Potvrzeno je šest obětí, 14 osob se pohřešuje. [celá zpráva]

Zadržen byl i první důstojník lodě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám